k 2023

Vaux-le-Vicomte a Louvre. Architektonická idea jako výraz politické ambice

KNOZ, Tomáš

Basic information

Original name

Vaux-le-Vicomte a Louvre. Architektonická idea jako výraz politické ambice

Name (in English)

Vaux-le-Vicomte and Louvre. The Architectural Isdea as Presentation of Political Ambition.

Authors

Edition

Centrum obnovy památek architektury Workshop Media architektury. Od myšlenky k architektuře; Brno, 15.-16.6.2024, 2023

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

60401 Arts, Art history

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

Raný novověk, Francie, Ludvík XIV., Nicolas Fouquet, Gianlorenzo Bernini, Louis Le Vau, Charles Perrault, architektura, absolutismus, Vaux, Louvre, Versailles

Keywords in English

Early modern period, France, Louis XIV, Nicolas Fouquet, Gianlorenzo Bernini, Louis Le Vau, Charles Perrault, architecture, absolutism, Vaux, Louvre, Versailles Specifický výzkum prof. Kroupy

Tags

Reviewed
Změněno: 24/1/2024 12:42, Mgr. Hana Ambrožová

Abstract

V originále

André Chastel konstatoval: Architektura dominuje prostoru a určuje čas. Málo kdy v souvislosti s historickou architekturou hovoříme o tom, že jde o příbytek člověka, většinou si všímáme její monumentality. Všímáme si výjimečných a důležitých staveb. Gigantických a spektakulárních staveb, které působí na mnoho generací. V první řadě lze v této souvislosti hovořit o královských rezidencích a palácích nobility, které jsou nejen výsledky architektonické ideji, ale zároveň výrazem politické ambice. Předkládaný příspěvek se pokouší uvedenou tedy doložit na příkladu zámku ve Vaux-le-Vicomte a pařížského Louvru, jež se zároveň staly objektem různých typů „médií architektury“.

In English

André Chastel stated: Architecture dominates space and determines time. We rarely talk about historical architecture as the dwelling of man; we usually notice its monumentality. We notice the exceptional and important buildings. Gigantic and spectacular buildings that have an impact on many generations. In this context, we can speak first of all of royal residences and palaces of the nobility, which are not only the results of an architectural idea but also an expression of political ambition. The present paper attempts to demonstrate this by using the example of the Chateau de Vaux-le-Vicomte and the Louvre in Paris, which at the same time became the object of different types of 'media architecture'.