Detailed Information on Publication Record
2023
Vaux-le-Vicomte a Louvre. Architektonická idea jako výraz politické ambice
KNOZ, TomášBasic information
Original name
Vaux-le-Vicomte a Louvre. Architektonická idea jako výraz politické ambice
Name (in English)
Vaux-le-Vicomte and Louvre. The Architectural Isdea as Presentation of Political Ambition.
Authors
Edition
Centrum obnovy památek architektury Workshop Media architektury. Od myšlenky k architektuře; Brno, 15.-16.6.2024, 2023
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
60401 Arts, Art history
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
Raný novověk, Francie, Ludvík XIV., Nicolas Fouquet, Gianlorenzo Bernini, Louis Le Vau, Charles Perrault, architektura, absolutismus, Vaux, Louvre, Versailles
Keywords in English
Early modern period, France, Louis XIV, Nicolas Fouquet, Gianlorenzo Bernini, Louis Le Vau, Charles Perrault, architecture, absolutism, Vaux, Louvre, Versailles Specifický výzkum prof. Kroupy
Tags
Reviewed
Změněno: 24/1/2024 12:42, Mgr. Hana Ambrožová
V originále
André Chastel konstatoval: Architektura dominuje prostoru a určuje čas. Málo kdy v souvislosti s historickou architekturou hovoříme o tom, že jde o příbytek člověka, většinou si všímáme její monumentality. Všímáme si výjimečných a důležitých staveb. Gigantických a spektakulárních staveb, které působí na mnoho generací. V první řadě lze v této souvislosti hovořit o královských rezidencích a palácích nobility, které jsou nejen výsledky architektonické ideji, ale zároveň výrazem politické ambice. Předkládaný příspěvek se pokouší uvedenou tedy doložit na příkladu zámku ve Vaux-le-Vicomte a pařížského Louvru, jež se zároveň staly objektem různých typů „médií architektury“.
In English
André Chastel stated: Architecture dominates space and determines time. We rarely talk about historical architecture as the dwelling of man; we usually notice its monumentality. We notice the exceptional and important buildings. Gigantic and spectacular buildings that have an impact on many generations. In this context, we can speak first of all of royal residences and palaces of the nobility, which are not only the results of an architectural idea but also an expression of political ambition. The present paper attempts to demonstrate this by using the example of the Chateau de Vaux-le-Vicomte and the Louvre in Paris, which at the same time became the object of different types of 'media architecture'.