ČEŠKOVÁ, Tereza, Jiří HAVEL, Miroslav JIREČEK, Miroslav JANÍK, Alžběta JURASOVÁ, Teresa VICIANOVÁ, Tomáš HORČIČKA, Veronika NAJVAROVÁ and Petr NAJVAR. Klíčové kompetence ve školních vzdělávacích programech základních škol (Key competences in school educational programmes). In Proměny ve vzdělávání. 2023.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Klíčové kompetence ve školních vzdělávacích programech základních škol
Name in Czech Klíčové kompetence ve školních vzdělávacích programech základních škol
Name (in English) Key competences in school educational programmes
Authors ČEŠKOVÁ, Tereza, Jiří HAVEL, Miroslav JIREČEK, Miroslav JANÍK, Alžběta JURASOVÁ, Teresa VICIANOVÁ, Tomáš HORČIČKA, Veronika NAJVAROVÁ and Petr NAJVAR.
Edition Proměny ve vzdělávání, 2023.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) klíčové kompetence; ŠVP; kurikulum
Keywords in English key competences; SEP; curriculum
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D., učo 12232. Changed: 29/1/2024 10:08.
Abstract
Klíčové kompetence jsou hlavní cílovou kategorií školního vzdělávání v České republice již více než 15 let a lze předpokládat, že jí zůstanou i po plánovaných revizích kurikula. Podobně jako v jiných zemích však při jejich zavádění šlo o top-down reformu implementovanou bez hlubší teoretizace, empirického ověření a v důsledku i systematické metodické opory. Rádi bychom zjistili, jak učitelé tento koncept přijali, a tato analýza je prvním krokem. Příspěvek bude představovat prvotní výsledky analýzy dostupných ŠVP ze základních škol v Jihomoravském kraji (N = 470). Pomocí sumativní obsahové analýzy budeme hledat odpověď na otázku, jak jsou kompetence v ŠVP zahrnuty a jak je práce s nimi popisována.
Abstract (in English)
Key competences have been the main target category of school education in the Czech Republic for more than 15 years and it can be assumed that they will remain so even after the planned revisions of the curriculum. However, as in other countries, their introduction was a top-down reform implemented without in-depth theorisation, empirical verification and, as a result, systematic methodological support. We would like to find out how the concept has been received by teachers, and this analysis is a first step. The paper will present the initial results of the analysis of available SEPs from primary schools in the South Moravian Region (N = 470). Using a summative content analysis we will seek to answer the question how competences are included in the curriculum and how work with them is described.
Links
MUNI/A/1374/2022, interní kód MUName: Podpora badatelských aktivit zájemců o studium v DSP a studentů DSP působících na KPP
Investor: Masaryk University, Supporting research activities of prospective and current doctoral students at the DPP
PrintDisplayed: 20/7/2024 21:21