MÁROVÁ, Ivana a Nikol BENDOVÁ. Jak to zvládám? Vliv stresorů školního a rodinného prostředí na žáky ve věku 14–19 let. Brno: Masarykova Univerzita, 2021, 247 s. ISBN 978-80-280-0373-9.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Jak to zvládám? Vliv stresorů školního a rodinného prostředí na žáky ve věku 14–19 let
Název česky Jak to zvládám? Vliv stresorů školního a rodinného prostředí na žáky ve věku 14–19 let
Název anglicky How do I manage?The influence of stressors of the school and family environment on students aged 14 to 19 years
Autoři MÁROVÁ, Ivana a Nikol BENDOVÁ.
Vydání Brno, 247 s. 2021.
Nakladatel Masarykova Univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-280-0373-9
Klíčová slova česky specifické poruchy učení, psychosomatické symptomy, copingové strategie, stres
Klíčová slova anglicky specific learning disabilities, psychosomatic symptoms, coping strategies, stress
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D., učo 251636. Změněno: 23. 1. 2024 16:26.
Anotace
Publikace představuje závěry kvantitativního výzkumného šetření, jehož cílem byla analýza vlivu stresorů školního a rodinného prostředí na výskyt psychosomatických projevů a používané copingové strategie u žáků ve věku 14–19 let (N=459). V úvodu publikace jsou charakterizovány základní teoretické koncepty šetření samotného, tedy termíny stres a stresory, charakteristika období dospívání, význam rodiny, školy a jejich činitelů v kontextu well -beingu, copingové strategie a případný vznik psychosomatických obtíží.V úvodu této části jsou charakterizovány cíle, výzkumné otázky a stanovené hypotézy. Výzkumné šetření bylo realizováno s využitím dotazníku vlastní konstrukce sestaveného na základě analýzy odborné literatury. Analýza výzkumných zjištění je organizována s ohledem na základní sledované proměnné, jako jsou věk, druh školy či kraj. Závěry šetření shrnují odpovědi na stanovené výzkumné otázky společně s hloubkovou analýzou vlivu stresu v kontextu edukačního prostředí (charakterizovaného kladným hodnocením vybraných výroků) a prostředí rodinného (ve smyslu negativního hodnocení vztahu s jedním/oběma rodiči) na výskyt psychosomatických obtíží a preferované copingové strategie. Vymezeny jsou limity studie a doporučení pro speciálněpedagogickou praxi.
Anotace anglicky
The publication presents the conclusions of a quantitative research survey, the aim of which was to analyse the influence of stressors of the school and family environment on the occurrence of psychosomatic manifestations and the coping strategies used in pupils aged 14–19 years (N=459). In the introduction of the publication, the basic theoretical concepts of the survey itself are characterized, i.e. the terms stress and stressors, the characteristics of adolescence, the importance of family, school and their factors in the context of well-being, coping strategies and the possible emergence of psychosomatic difficulties. At the beginning of empirical part, the objectives, research questions and hypotheses are characterized. The research was carried out using a questionnaire of our own design compiled on the basis of the analysis of professional literature. The analysis of research findings is organized with regard to the basic monitored variables, such as age, type of school or region. The conclusions of the survey summarize the answers to the research questions together with an in-depth analysis of the influence of stress in the context of the educational environment (characterized by a positive evaluation of selected statements) and the family environment (in the sense of a negative evaluation of the relationship with one/both parents) on the occurrence of psychosomatic problems and preferred coping strategies. The limits of the study and recommendations for special education practice are defined.
VytisknoutZobrazeno: 31. 8. 2024 11:25