ŠILHAVÍKOVÁ, Michaela. Folk Songs in European Music Education : Comparative Insights from the Netherlands and Hungary. In Teorie a praxe hudební výchovy VIII. 2023.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Folk Songs in European Music Education : Comparative Insights from the Netherlands and Hungary
Name in Czech Lidová píseň v evropském vzdělávání : Komparativní pohled z Nizozemska a Maďarska
Authors ŠILHAVÍKOVÁ, Michaela.
Edition Teorie a praxe hudební výchovy VIII, 2023.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Komparativní výzkum; Lidová píseň v hudební výchově; Nizozemské vzdělávání; Maďarské vzdělávání
Keywords in English Comparative research; Folk songs in education; Dutch education; Hungarian education
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Michaela Šilhavíková, učo 447933. Changed: 23/1/2024 17:07.
Abstract
Folk songs have long been the starting point for the development of children's musical abilities in the Czech Republic. The Department of Music at the Faculty of Education in Brno has systematically investigated the attitudes of music teachers towards folk songs with regard to the changes in cultural and social development. Beginning locally, the study expands to the Netherlands and Hungary, offering insights into Western and Eastern European perspectives. Surveys and interviews reveal nuanced approaches, reflecting historical and cultural influences. This comparative analysis provides valuable insights, emphasizing the need for culturally sensitive music education practices.
Abstract (in Czech)
Lidové písně jsou v České republice dlouhodobým východiskem pro rozvoj hudebních schopností dětí. Katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty v Brně systematicky zjišťuje postoje učitelů hudební výchovy k lidové písni s ohledem na proměny kulturního a společenského vývoje. Počínaje lokálně, studie byla rozšířena do Nizozemska a Maďarska, přičemž nabízí západoevropské a východoevropské perspektivy. Průzkumy a rozhovory ukázaly různé přístupy odrážející historické a kulturní vlivy. Tato srovnávací analýza poskytuje cenné poznatky a zdůrazňuje potřebu kulturně citlivých přístupů v hudební výchově.
Links
MUNI/A/1272/2022, interní kód MUName: Postoje učitelů hudební výchovy na ZŠ a SŠ v Maďarsku a na Slovensku
Investor: Masaryk University, Attitudes of Music Teachers at Primary and Secondary Schools in Hungary and Slovakia
PrintDisplayed: 4/10/2024 21:16