B 2021

Jak to zvládám? Vliv stresorů školního a rodinného prostředí na žáky ve věku 14–19 let

JŮZOVÁ, Ivana and Nikol VICHERKOVÁ

Basic information

Original name

Jak to zvládám? Vliv stresorů školního a rodinného prostředí na žáky ve věku 14–19 let

Name (in English)

How do I cope? Influence of school and family stressors on students aged 14–19

Authors

JŮZOVÁ, Ivana and Nikol VICHERKOVÁ

Edition

1., elektronické vyd. Brno, 2021

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Type of outcome

Odborná kniha

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

ISBN

978-80-280-0374-6

Keywords (in Czech)

stres; pubescence; adolescence; stresory školního prostředí; stresory rodinného prostředí; žáci se specifickými poruchami učení; copingové strategie; psychohygienické návyky;

Keywords in English

stress; pubescence; adolescence; stressors of the school environment; stressors of the family environment; pupils with specific learning disabilities; coping strategies; psychohygienic habits;

Tags

Změněno: 24/1/2024 09:56, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Abstract

V originále

Publikace se zabývá vlivem rizikových faktorů školního a rodinného prostředí na schopnost dospívajících žáků ve věku 14–19 let zvládat stresové situace. Po teoretickém úvodu věnován základním východiskům jsou v hlavní části publikace představeny závěry kvantitativního výzkumného šetření sledujícího vliv vybraných stresových faktorů (tj. faktorů školního a rodinného prostředí) na výskyt psychosomatických projevů, charakter copingových strategií a psychohygienické návyky sledované skupiny dospívajících žáků. Tyto parametry jsou porovnávány mezi žáky s ohledem na jejich věk, bydliště, druh školy a přítomnost specifických poruch učení. Prezentované závěry mohou sloužit jak pedagogickým a poradenským pracovníkům ve školní praxi, tak také rodičům a širší veřejnosti.

In English

The publication deals with the influence of risk factors of the school and family environment on the ability of adolescent aged 14–19 to cope with stressful situations. After theoretical introductory part the main part of the publication presents the conclusions of a quantitative research survey monitoring the influence of selected stress factors (i.e. factors of the school and family environment) on the occurrence of psychosomatic difficulties, the character of coping strategies and the psychohygienic habits of the monitored group of adolescent pupils. These parameters are compared between groups with regard to their age, place of residence, type of school and the presence of specific learning disabilities. Presented outcomes can serve both pedagogical and counselling staff in school practice, as well as parents and the wider public.