B 2023

Politische Zäsur und Wandel des Bildungssystems. Drei Dekaden nach dem Fall des Eisernen Vorhangs – Bilanzen und Perspektiven

GÖTTLICHER, Wilfried and Tomáš JANÍK

Basic information

Original name

Politische Zäsur und Wandel des Bildungssystems. Drei Dekaden nach dem Fall des Eisernen Vorhangs – Bilanzen und Perspektiven

Name in Czech

Politické změny a změny ve vzdělávacích systémech: Tři dekády po pádu železné opony - bilance a perspektivy

Name (in English)

Political Change and Change in Educational Systems: Three Decades after the Fall of Iron Curtain

Authors

GÖTTLICHER, Wilfried and Tomáš JANÍK

Edition

1. vyd. 270 pp. Pädagogik in Forschung - Theorie - Geschichte, 2023

Publisher

LIT Verlag

Other information

Language

German

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Germany

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-3-643-91656-3

Keywords (in Czech)

vzdělávací systém; škola; kurikulum; výuka; učitelé; žáci

Keywords in English

educational system; school; curriculum; instruction; teachers; students

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 31/1/2024 21:08, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

Abstract

V originále

Schule ist in der Moderne meist staatlich organisiert und zu ihren Funktionen zählen die Integration Heranwachsender in die bestehende Gesellschaft und die Legitimation des bestehenden sozialen und politischen Systems. Von daher ist es naheliegend, dass ein politischer Systembruch wie der Fall des Eisernen Vorhangs zu Veränderungen im Bildungswesen führt. Das Bildungssystem folgt aber auch einer Eigenlogik, die politische Veränderungen überlagert. Man findet im Bildungswesen Kontinuitäten über politische Veränderungen hinweg, und wenn politische Veränderungen Bildungsreformen auslösen, können diese ganz andere Folgen haben als geplant. Zwischen politischem System und Bildungssystem besteht also ein enger, aber kein trivialer Zusammenhang. Vor diesem Hintergrund erörtern die Beiträge des vorliegenden Bandes die Entwicklung des Bildungswesens seit 1989 in den postsozialistischen Staaten Europas. In den Blick genommen werden Schulstrukturen und ihr gesetzlicher Rahmen, aber auch jene Aspekte, die sich durch solche Vorgaben nur sehr indirekt normieren lassen: Kulturen des Lehrens und Lernens, die Interaktion zwischen Lehrenden und Lernenden sowie Selbstverständnis und Einstellungen der Beteiligten.

In Czech

V období moderny je vzdělávací systém organizován převážně státem a jeho funkce zahrnují integraci mladistvých do společnosti a legitimaci stávajícího sociálního a politického systému. Proto je logické, že politický zlom, jako je pád Železné opony, vede ke změnám ve vzdělávacím systému. Vzdělávací systém nicméně následuje vlastní logiku, která má často navrch nad snahami o politické transformace. Kontinuita ve vzdělávacím systému tak přetrvává i přes politické změny, tzn. když politické transformace iniciují vzdělávací reformy, výsledky se mohou výrazně odchýlit od zamýšlených cílů. Existuje tedy těsný, avšak nikoliv triviální vztah mezi politickým systémem a vzdělávacím systémem. Na pozadí tohoto kontextu se kapitoly v této knize zabývají vývojem vzdělávacích systémů od roku 1989 v post-socialistických zemích Evropy. Zaměřují se na strukturu škol a jejich právní rámec, stejně jako na aspekty, které jsou regulovány jen nepřímo: na kulturu vyučování a učení, na interakci mezi učiteli a studenty, a také na sebepojetí a postoje zúčastněných osob.