Informační systém MU
VOLDÁNOVÁ, Žaneta. Explicitní výuka pragmatiky v hodinách AJ a její vliv na písemné dovednosti studentů (Explicit pragmatics instruction in English classes and its effect on students' writing skills). In Mezinárodní doktorandská konference: Učení a vyučování cizím jazykům ve výzkumu. 2023.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Explicitní výuka pragmatiky v hodinách AJ a její vliv na písemné dovednosti studentů
Name (in English) Explicit pragmatics instruction in English classes and its effect on students' writing skills
Authors VOLDÁNOVÁ, Žaneta.
Edition Mezinárodní doktorandská konference: Učení a vyučování cizím jazykům ve výzkumu, 2023.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) výuka pragmatiky; pragmatika; psaní; písemné dovednosti; angličtina jako cizí jazyk; kvaziexperiment
Keywords in English pragmatics instruction; pragmatics; writing; writing skills; English as a foreign language; quasi-experiment
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Žaneta Voldánová, učo 437438. Changed: 24/1/2024 22:28.
Abstract
Příspěvek vychází z disertačního výzkumu zaměřeného na vliv explicitní výuky pragmatiky v hodinách anglického jazyka na písemné dovednosti studentů angličtiny jako cizího jazyka. V rámci výzkumu byl proveden kvaziexperiment s vysokoškolskými studenty 2. ročníku programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, pro něž angličtina není hlavním oborem. Tito studenti byli rozděleni do skupiny kontrolní a experimentální, přičemž explicitní výuce pragmatiky byli vystaveni pouze respondenti ze skupiny experimentální. Prezentace představuje dílčí výsledky analýzy dat zodpovídající otázku vlivu výuky pragmatiky na písemné dovednosti respondentů a interpretuje implikace těchto výsledků pro pedagogickou a didaktickou praxi.
Abstract (in English)
The presentation was based on dissertation research on the effect of explicit teaching of pragmatics in English language classes on the writing skills of students of English as a foreign language. The research involved a quasi-experiment with second-year university students in the Teaching for Primary School programme for whom English is not their major. These students were divided into control and experimental groups, and only the respondents from the experimental group were exposed to explicit pragmatics instruction. This presentation presents partial results of the data analysis answering the question of the effect of pragmatics instruction on the respondents' writing skills and interprets the implications of these results for pedagogical and didactic practice.
Links
MUNI/A/1335/2022, interní kód MUName: Výzkum v didaktice cizích jazyků
Investor: Masaryk University, Research in foreign language didactics
Displayed: 27/7/2024 00:24