ZERZOVÁ, Jana. Mediace a plurilingvní a plurikulturní kompetence ve vztahu k interkulturní (komunikační) kompetenci (Mediation and plurilingual and pluricultural competence in relation to intercultural (communicative) competence). In Kubíková Kateřina, Pešková Michaela. Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 5. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2023, p. 4-18. sv. 5. ISBN 978-80-261-1211-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mediace a plurilingvní a plurikulturní kompetence ve vztahu k interkulturní (komunikační) kompetenci
Name (in English) Mediation and plurilingual and pluricultural competence in relation to intercultural (communicative) competence
Authors ZERZOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Plzeň, Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 5, p. 4-18, 15 pp. sv. 5, 2023.
Publisher Západočeská univerzita v Plzni
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/23:00133250
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-261-1211-2
Keywords (in Czech) interkulturní komunikační kompetence; mediace; plurikulturní kompetence; pluriligvní kompetence
Keywords in English intercultural communicative competence; mediation; pluricultural competence; plurilingual competence
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Zerzová, M.A., Ph.D., učo 79615. Changed: 15/2/2024 14:12.
Abstract
Kapitola představila výsledky přehledové studie zahrnující 35 publikačních výstupů z let 2010 – 2023, která si kladla za cíl srovnat termíny plurikulturní kompetence (včetně pluriligvní kompetence a mediace) s termínem interkulturní komunikační kompetence (ICC). Ačkoliv terminologická shoda v odborných publikacích nepanuje, dle Runnels (2021) a dalších autorů z CEFR CV (2020) vyplývá, že plurikulturní kompetence (PCC) je pojmem ICC nadřazeným, spíše než naopak. Jistá oddělenost obou přístupů ve výzkumu a výuce s sebou nese celou řadu výzkumných témat, z nichž některá mají tradici spíše ve výzkumu rozvoje ICC v kontextu výuky CJ a jejichž zúžení na téma mediace (a PCC) by bylo žádoucí a která by stálo za to otevřít i v kontextu českého výzkumu.
Abstract (in English)
The paper presented the findings of a review of research study comprising 35 publications from 2010 - 2023, which aimed to compare the terms pluricultural competence (including plurilingual competence and mediation) with the term intercultural communicative competence (ICC). Although there is no terminological consensus in the literature, according to Runnels (2021) and other authors, the CEFR CV (2020) suggests that pluricultural competence (PCC) is a term superior to ICC, rather than the other way around. The separation of the two approaches in research and teaching brings a number of research topics, some of which have a tradition in research on ICC development in the context of foreign teaching, whose narrowing down to the topic of mediation (and PCC) would be desirable and worth opening up (not only) in the context of Czech research.
PrintDisplayed: 26/7/2024 20:18