C 2023

Mediace a plurilingvní a plurikulturní kompetence ve vztahu k interkulturní (komunikační) kompetenci

ZERZOVÁ, Jana

Basic information

Original name

Mediace a plurilingvní a plurikulturní kompetence ve vztahu k interkulturní (komunikační) kompetenci

Name (in English)

Mediation and plurilingual and pluricultural competence in relation to intercultural (communicative) competence

Authors

ZERZOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Plzeň, Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 5, p. 4-18, 15 pp. sv. 5, 2023

Publisher

Západočeská univerzita v Plzni

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/23:00133250

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-261-1211-2

Keywords (in Czech)

interkulturní komunikační kompetence; mediace; plurikulturní kompetence; pluriligvní kompetence

Keywords in English

intercultural communicative competence; mediation; pluricultural competence; plurilingual competence

Tags

Reviewed
Změněno: 15/2/2024 14:12, Mgr. Jana Zerzová, M.A., Ph.D.

Abstract

V originále

Kapitola představila výsledky přehledové studie zahrnující 35 publikačních výstupů z let 2010 – 2023, která si kladla za cíl srovnat termíny plurikulturní kompetence (včetně pluriligvní kompetence a mediace) s termínem interkulturní komunikační kompetence (ICC). Ačkoliv terminologická shoda v odborných publikacích nepanuje, dle Runnels (2021) a dalších autorů z CEFR CV (2020) vyplývá, že plurikulturní kompetence (PCC) je pojmem ICC nadřazeným, spíše než naopak. Jistá oddělenost obou přístupů ve výzkumu a výuce s sebou nese celou řadu výzkumných témat, z nichž některá mají tradici spíše ve výzkumu rozvoje ICC v kontextu výuky CJ a jejichž zúžení na téma mediace (a PCC) by bylo žádoucí a která by stálo za to otevřít i v kontextu českého výzkumu.

In English

The paper presented the findings of a review of research study comprising 35 publications from 2010 - 2023, which aimed to compare the terms pluricultural competence (including plurilingual competence and mediation) with the term intercultural communicative competence (ICC). Although there is no terminological consensus in the literature, according to Runnels (2021) and other authors, the CEFR CV (2020) suggests that pluricultural competence (PCC) is a term superior to ICC, rather than the other way around. The separation of the two approaches in research and teaching brings a number of research topics, some of which have a tradition in research on ICC development in the context of foreign teaching, whose narrowing down to the topic of mediation (and PCC) would be desirable and worth opening up (not only) in the context of Czech research.