Detailed Information on Publication Record
2023
Mediace a plurilingvní a plurikulturní kompetence ve vztahu k interkulturní (komunikační) kompetenci
ZERZOVÁ, JanaBasic information
Original name
Mediace a plurilingvní a plurikulturní kompetence ve vztahu k interkulturní (komunikační) kompetenci
Name (in English)
Mediation and plurilingual and pluricultural competence in relation to intercultural (communicative) competence
Authors
ZERZOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Plzeň, Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 5, p. 4-18, 15 pp. sv. 5, 2023
Publisher
Západočeská univerzita v Plzni
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/23:00133250
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-261-1211-2
Keywords (in Czech)
interkulturní komunikační kompetence; mediace; plurikulturní kompetence; pluriligvní kompetence
Keywords in English
intercultural communicative competence; mediation; pluricultural competence; plurilingual competence
Tags
Reviewed
Změněno: 15/2/2024 14:12, Mgr. Jana Zerzová, M.A., Ph.D.
V originále
Kapitola představila výsledky přehledové studie zahrnující 35 publikačních výstupů z let 2010 – 2023, která si kladla za cíl srovnat termíny plurikulturní kompetence (včetně pluriligvní kompetence a mediace) s termínem interkulturní komunikační kompetence (ICC). Ačkoliv terminologická shoda v odborných publikacích nepanuje, dle Runnels (2021) a dalších autorů z CEFR CV (2020) vyplývá, že plurikulturní kompetence (PCC) je pojmem ICC nadřazeným, spíše než naopak. Jistá oddělenost obou přístupů ve výzkumu a výuce s sebou nese celou řadu výzkumných témat, z nichž některá mají tradici spíše ve výzkumu rozvoje ICC v kontextu výuky CJ a jejichž zúžení na téma mediace (a PCC) by bylo žádoucí a která by stálo za to otevřít i v kontextu českého výzkumu.
In English
The paper presented the findings of a review of research study comprising 35 publications from 2010 - 2023, which aimed to compare the terms pluricultural competence (including plurilingual competence and mediation) with the term intercultural communicative competence (ICC). Although there is no terminological consensus in the literature, according to Runnels (2021) and other authors, the CEFR CV (2020) suggests that pluricultural competence (PCC) is a term superior to ICC, rather than the other way around. The separation of the two approaches in research and teaching brings a number of research topics, some of which have a tradition in research on ICC development in the context of foreign teaching, whose narrowing down to the topic of mediation (and PCC) would be desirable and worth opening up (not only) in the context of Czech research.