Detailed Information on Publication Record
2023
AI a její využití pro rozvoj interkulturní komunikační kompetence v rámci výuky cizího jazyka: přehledová studie
ZERZOVÁ, JanaBasic information
Original name
AI a její využití pro rozvoj interkulturní komunikační kompetence v rámci výuky cizího jazyka: přehledová studie
Name (in English)
A review of research on AI and its use for the development of intercultural communicative competence in foreign language teaching
Authors
ZERZOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Plzeň, Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 5, p. 177-193, 17 pp. sv. 5, 2023
Publisher
Západočeská univerzita v Plzni
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/23:00133251
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-261-1211-2
Keywords (in Czech)
interkulturní komunikační kompetence; umělá inteligence; virtuální realita
Keywords in English
intercultural communicative competence; artificial intelligence; virtual reality
Tags
Reviewed
Změněno: 15/2/2024 14:14, Mgr. Jana Zerzová, M.A., Ph.D.
V originále
Kapitola představila výsledky přehledové studie zahrnující 36 publikačních výstupů z let 2010 – 2023, která si kladla za cíl zjistit, zda a jakým způsobem je již umělá inteligence (AI) využívána pro rozvoj interkulturní komunikační kompetence (ICC) v kontextu vzdělávání, jaká jsou základní úskalí integrace AI do kontextu vzdělávání relevantní pro výuku cizímu jazyku zaměřenou na rozvoj ICC a jaký potenciál AI pro rozvoj ICC autoři zmiňují. Vzhledem k současnému stavu technologií AI se jejich užití pro výuku a rozvoj ICC v rámci CJ (s výjimkou využití technologií VR ve výuce) zatím jeví spíše jako kontraproduktivní.
In English
The paper presented the findings of a review of research study comprising 36 publications from 2010 - 2023, which aimed to determine whether and how artificial intelligence (AI) is already being used for the development of intercultural communicative competence (ICC) in the context of education, what the main pitfalls of integrating AI into the context of education relevant to foreign language teaching aimed at developing ICC are, and what potential of AI for ICC development is mentioned by the authors. Given the current state of AI technologies, their use for teaching and developing ICC in the context of foreign language education seems (except for the use of VR technologies in teaching) rather counterproductive so far.