MUNI PED Mapování postojů akademických pracovníků k opětovnému zavedení pětiletého studia učitelství Jiří Němec Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity MUNI PED Úvod Základní údaje o výzkumu -Výzkum mapuje postoje akademických pracovníků k tématu opětovného zavedení pětiletého učitelství. - Sběr dat probíhal v únoru a březnu roku 2021, jednotlivé fakulty byly osloveny prostřednictvím děkanů a děkanek hromadným mailem. 3 IUIU NI P E D Dotazník - Dotazník se sestával ze tří částí - První část obsahovala 12 položek - specifických charakteristik studijního programu a respondenti a respondentky měli na sedmibodové škále posoudit, zda by se dle jejich mínění při zavedení pětiletého studijního programu kvalita studia v dané oblasti spíše zlepšila nebo zhoršila. -Druhá část obsahovala strukturované i otevřené položky. Cílem této části bylo zjistit, zda by respondenti a respondentky byli ochotni vrátit se k pětiletému učitelství a jaké v této formě spatřují výhody a nevýhody. 4 IUIU NI P E D Dotazník -Třetí část se zaměřovala na charakteristiku respondentů respondentek (délka praxe, akademická kvalifikace, funkce participace na vyučovaných disciplínách apod.)- MUM1 PED Výběrový soubor Charakteristiky výběrového souboru - 2 7 9 navrácených dotazníků - 1 3 2 tvořili respondenti muži (47 %) a 131 ženy respondentky (47 %). Osm respondentů/respondentek pohlaví neuvedlo a 8 údaj nevyplnilo. - 1 1 8 bylo garanty/garantkami studijního programu, 33 údaj neuvedlo, ostatní je možné považovat za vyučující participující na vzdělávacím programu. 7 IUIU NI P E D Zastoupení respondentů a respondentek jednotlivých vysokých škol Vysoká škola Tab. čet.: Zastoupení respondentů/tek zVŠ Vysoká škola Četnost Kumulativní četnost Rel.četnost Kumulativní rel.četnost Masarykova univerzita 111 111 39,8 39,8 — 13 124 4,7 44,4 Technická univerzita v Liberci 29 153 10,4 54,8 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích 21 174 7,5 62,4 Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem 10 184 3,6 65,9 Ostravská univerzita 67 251 24,0 90,0 Univerzita Hradec Králové 23 274 8,2 98,2 Univerzita Palackého v Olomouci 2 276 0,7 98,9 Univerzita Karlova 3 279 1,1 100,0 ChD 0 279 0,0 100,0 IUIU NI Zastoupení respondentů a respondentek jednotlivých fakult Fakulty Tabulka četností: Zastoupení respondentů/tek fakult Fakulty Četnost Kumulativní četnost Rel.četnost Kumulativní rel. četnost pedagogické 191 191 68,5 68,5 přírodovědecké 43 234 15,4 83,9 filozofické 28 262 10,0 93,9 0 17 279 6,1 100,0 ChD 0 279 0,0 100,0 9 IUIU NI P E D Disciplíny jejichž výuku respondenti a respondentky zajišťují oblast vyučovaných disciplín Tabulka četností: Resp. vyučované disciplíny oblast vyučovaných disciplín Četnost Kumulativní četnost Rel. četnost Kumulativní rel.četnost pedagog icko-psychologické 28 28 10,0 10 odborné 152 180 54,5 65 — 19 199 6,8 71 d ida kticky p rofilovan é 80 279 28,7 100 ChD 0 279 0,0 100 10 IUIU NI P E D Akademická struktura respondentů a respondentek Tabulka četností: Pracovní zařazení Četnost Kumulativní Rel.četnost Kumulativní Pracovní zařazení četnost rel.četnost docent/ka 81 81 29,0 29 odborný asistent/odborná asistentka 143 224 51,3 80 profesor/ka 15 239 5,4 86 lektor/ka 21 260 7,5 93 asistent/ka 6 266 2,2 95 — 13 279 4,7 100 ChD 0 279 0,0 100 11 IUIU NI P E D MUNI PED Koncepce studijního programu vedoucí k učitelské profesi Koncepce stávajícího studijního programu Tabulka četností: Koncepce studijního programu Četnost Kumulativní Rel. četnost Koncepce četnost A 183 183 65,59 B 18 201 6,45 C 39 240 13,98 D 9 249 3,23 E 12 261 4,30 F 18 279 6,45 ChD 0 279 0,00 A - Studium dvou oborů/programů společně se zaměřením na pedagogicko-psychologickou prípravu a praxi B - neuveden C - Čistě odborné studium dvou oborů/programů D - Studium jednoho oboru/programu společně se zaměřením na pedagogicko-psychologickou prípravu a praxi E - Čistě odborné studium jednoho oboru/programu F - Přípravu učitelů pro druhý stupeň ZŠ, tzv. pedagogicko-psychologická propedeutika a praxe se specializací dvou vyučovacích oborů 13 IUIU NI P E D Vztah fakulty ke koncepci stávajícího studijního programu Koncepce programu pedagogická přírodovědecká filozofická neuvedeno součet řádky A 9 183 B 7 5 1 5 18 C ° D 8 0 0 1 9 E 0 12 F 16 0 0 2 18 Vš. skup. 191 28 17 279 A - Studium dvou oborů/programů společně se zaměřením na pedagogicko-psychologickou prípravu a praxi B - neuveden C - Čistě odborné studium dvou oborů/programů D - Studium jednoho oboru/programu společně se zaměřením na pedagogicko-psychologickou prípravu a praxi E - Čistě odborné studium jednoho oboru/programu F - Přípravu učitelů pro druhý stupeň ZŠ, tzv. pedagogicko-psychologická propedeutika a praxe se specializací dvou vyučovacích oborů 14 IUIU NI P E D Výstupní profil absolventů/absolventek (Be.) Výstu p Zaměfení profilu absolventa] Výstu p Četnost Rel. četnost Asistent pedagoga 104 37,28 0 56 20,07 Absolvent odborného studia 116 41,58 Vychovatel 3 1,08 ChD 0 0,00 15 MUNI P E D MUNI PED Příležitosti a hrozby pětiletého učitelství Formulace otázky -„Na základě vaší pedagogické (akademické) zkušenosti v učitelsky orientovaných programech se prosím vyjádřete k následujícím oblastem podle toho, zda si myslíte, že při zavedení pětiletého magisterského studia učitelství by se situace v dané oblasti zlepšila nebo zhoršila". - Škála je sedmibodová od VÝRAZNĚ ZLEPŠILA po VÝRAZNĚ ZHORŠILA, střed škály vyjadřuje neutrální stav (situace by se nezlepšila ani nezhoršila - tzn. model pětiletého studia by dle vašeho mínění neměl na danou oblast vliv). ZLEPŠILA NEZLEPŠILA ZHORŠILAVÝRAZNĚ ZLEPŠILA SPÍŠE NEZLEPŠILA SPÍŠE ZHORŠILA -1 ZHORŠILA VÝRAZNĚ ZLEPŠILA ZLEPŠILA NEZHORŠILA SPÍŠE ZHORŠILA -1 ZHORŠILA +3 +2 +1 0 SPÍŠE ZHORŠILA -1 -2 -3 Obsah jednotlivých položek A) Kurikulum - provázanost, kontinuita a členění dílčích předmětů, jejich obsahová návaznost a gradace B) Pedagogické (učitelské) praxe - prohloubení a rozšíření, návaznost, gradace kompetencí apod. C) Pracovní zatížení akademiků - zohledněte, prosím, např. vedení bakalářských prací, účast u státních závěrečných zkoušek, organizační práce související se zajištěním SZZ a další administrativa D) Průchod posluchačů studiem - zohledněte, prosím, přijímací řízení do navazujícího magisterského studia, SZZ v bakalářské části studia, tvorba bakalářské práce apod. E) Zahraniční mobility studentů a oblast internacionalizace - zohledněte, prosím, prostor pro tzv. mobilitní okno v rámci programu Erasmus+, zahraniční stáže apod. ^ ^ P E D Obsah jednotlivých položek F) Prezentace a komunikace k potenciálním uchazečům - zohledněte, prosím, možnosti propagace učitelství, (státem) regulované profese G) Uplatnitelnost absolventů pětiletého magisterského studia H) Prostupnost studijních programů - zohledněte, prosím, variabilitu (možnosti studentů) ve volbě vlastní studijní cesty (např. bakalářský odborně zaměřený, navazující zaměřený na učitelství) I) Flexibilita vysokoškolského studia jako takového - vysokoškolské studium v duchu boloňské deklarace - možnost přestupů, propustnost napříč obory, fakultami, univerzitami v ČR i v zahraničí apod. J) Celková kvalita studia K) Volba studijního programu studenty - například rozhodování studentů ve vztahu ke studijnímu programu a budoucí profesi (po maturitě) MUIU P E D Hodnocení jednotlivých oblastí Oblast Popisné statistiky - hodnocení oblastí A - K dle pořadí průměru položky Oblast Průměr Medián Modus Četnost modu Minimum Maximum SD A 1,6 2 Vícenás. 89 -3 3 1,32 C 1,6 2 3 103 -3 3 1,51 B 1,6 2 2 97 -3 3 1,28 J 1,4 2 2 83 -3 3 1,38 D 1,3 2 2 79 -3 3 1,52 E 1,2 1 0 75 -3 3 1,32 G 1,0 1 0 118 -3 3 1,28 F 0,9 1 0 87 -3 3 1,35 K 0,5 0 0 68 -3 3 1,59 H •0,5 0 0 82 -3 3 1,52 1 -0,6 0 0 93 -3 3 1,46 20 A. Kurikulum B. Pedagogické (učitelské) praxe C. Pracovní zatížení akademiků D. Průchod posluchačů studiem E. prostor pro tzv. mobilitní okno F. Prezentace a komunikace k potenciálním uchazečům G. Uplatnitelnost absolventů pětiletého magisterského studia H. Prostupnost studijních programů I. Flexibilita vysokoškolského studia jako takového J. Celková kvalita studia K. Volba studijního programu studenty Krabicový graf proměnných Krabicový graf proměnných A - K i 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 ro o —e_ l I I I I I I I I I I I I A B C D E F G H I J K 21 n Medián • 25%-75% I Rozsah neodleh. o Odlehlé " Extrémy A. Kurikulum B. Pedagogické (učitelské) praxe C. Pracovní zatížení akademiků D. Průchod posluchačů studiem E. prostor pro tzv. mobilitní okno F. Prezentace a komunikace k potenciálním uchazečům G. Uplatnitelnost absolventů pětiletého magisterského studia H. Prostupnost studijních programů I. Flexibilita vysokoškolského studia jako takového J. Celková kvalita studia K. Volba studijního programu studenty Rozhodování respondentů a respondentek Faktor, zátěže (Varimax pr.) Extrakce: Hlavní komponenty Označené zátěže jsou >0,7 Faktor Faktor Proměnná 1 2 A 0,82 0,21 B 0,81 0,21 C 0,82 -0,16 D 0,73 0,16 E 0,57 0,21 F 0,66 0,37 G 0,58 0,43 H 0,13 0,87 1 0,07 0,91 J 0,82 0,31 K 0,54 0,60 Výkl.roz 4,61 2,56 Prp.celk 0,42 0,23 A. Kurikulum B. Pedagogické (učitelské) praxe C. Pracovní zatížení akademiků D. Průchod posluchačů studiem E. prostor pro tzv. mobilitní okno F. Prezentace a komunikace k potenciálním uchazečům G. Uplatnitelnost absolventů pětiletého magisterského studia H. Prostupnost studijních programů I. Flexibilita vysokoškolského studia jako takového J. Celková kvalita studia K. Volba studijního programu studenty Identifikované faktory ovlivňující rozhodování respondentů a respondentek Faktor pedagogicko-organizační •Respondenti a respondentky se převáženě identifikují s proměnnými, které vypovídají o celkové kvalitě pětiletého modelu učitelství, jsou provázeny lepším kurikulárním nastavením a praxemi a následně také oceňují i lepší průchod studiem. •Faktor pedagogicko-organizační je sycen těmito původními proměnnými: A) Kurikulum, B) Pedagogické (učitelské) praxe, C) Pracovní zatížení akademiků, D) Průchod posluchačů studiem, J) Celková kvalita studia. 23 Identifikované faktory ovlivňující rozhodování respondentů a respondentek Faktor variabilita studia • Respondenti jsou si vědomi, že pětiletý model faktor variability snižuje. • Faktor je sycen původními proměnnými H - prostupnost studijního programu a I - flexibilita vysokoškolského studia (vysokoškolské studium v duchu boloňské deklarace). 24 Shluková analýza proměnných Jednoduché spojení Euklid, vzdálenosti A B J F G D K C E H 12 25 14 16 18 20 22 24 Vzdálenost spoje 26 28 30 32 IUIUIU PED Pětileté učitelství ano nebo ne? Opětovné zavedení pětiletého studia •Otázka: Byl/a byste v obecné rovině pro opětovné zavedení pětiletého studia v oblasti profesní přípravy učitelů? • Na výběr bylo z pořadové škály od rozhodně ano, po rozhodně ne. Kategorie Tab. četností Kategorie Četnost Rel. četnost ROZHODNĚ ANO 121 43,37 ANO 61 21,86 SPÍŠE ANO 36 12,90 ROZHODNĚ NE 18 6,45 SPÍŠE NE 16 5,73 NE 15 5,38 ANI ANO, ANI NE 10 3,58 0 2 0,72 ChD 0 0,00 Koláčový graf - Zastoupení odpovědí jednotlivých kategorií Byl/a byste pro zavedení pětiletého učitelství? 0; 2; 1% NE; 15; 5% ROZHODNĚ ANO; 121; 43% 28 MU NI PED Argumentační rovina postoje k výhodám a nevýhodám pětiletého modelu učitelství Formát dotazů - V dotazníku byly umístěny otevřené položky, které se ptaly na tři hlavní výhody a tři hlavní nevýhody pětiletého modelu učitelství a následně pak na podmínky, které by měly být splněny, aby pětileté učitelství mohlo být případně zavedeno. - Z rozsahu a obsahu jednotlivých sdělení je patrná silná motivace sdělit svůj slovní komentář (některá vyjádření mají i 15 řádků). -Vzhledem k rozsahu textu vybíráme relevantní příklady odpovědí, které vždy vhodně obsahově sytí danou kategorii. 30 IUIU NI P E D Kurikulum - provázanost, kontinuita a členění dílčích předmětů, jejich obsahová návaznost a gradace - lepší provázanost předmětů a znalostí (nyní nemohu u studentů 1. r. NMgr. odkazovat na první roky studia, vlastně na jakékoliv předchozí znalosti, jsou z různých škol a různých programů), - flexibilita tvorby studijního programu plynulé zvyšování kompetencí v oboru, - lepší návaznost učiva, praxí. Sjednocené znalosti studentů, nestane se, že přijde na navazující někdo z jiného oboru, který nebude mít základní pedagogicko-psychologické znalosti, - obsahová návaznost, vyšší nabídka povinně volitelných předmětů, lepší možnosti pro realizaci studentských zahraničních mobilit, - jednoznačná kontinuita procesu vzdělávání, kdy lze kompetence lineárně rozvíjet; od počátku cílené vzdělávání studujících, kdy budou vědět, k jakému profilu směřují, - jednodušší a logičtější skladba předmětů, - perspektiva a smysluplnost skladby předmětů, Pedagogické (učitelské) praxe - prohloubení a rozšíření, návaznost, gradace kompetencí apod. -průběžná praxe po dobu celého studia, -mnohem větší časový prostor pro průběžné reflektivní a závěrečné praxe, -návaznost, gradace a komplexní řešení modelu pedagogických praxí, - úsilí a čas věnovaný bakalářské práci by se mohli věnovat praxi na S S Pracovní zatížení akademiků - zohledněte, prosím, např. vedení bakalářských prací, účast u státních závěrečných zkoušek, organizační práce související se zajištěním SZZ a další administrativa -snížená administrativa i finanční náklady na realizaci studijního programu (SZZ), - hlavní problémem jsou dle mého názoru dvě kvalifikační práce, což zatěžuje a) studenta; b) akademiky; c) často školy, Průchod posluchačů studiem - zohledněte, prosím, přijímací řízení do navazujícího magisterského studia, SZZ v bakalářské části studia, tvorba bakalářské práce apod. - nízká průchodnost mezi studii, což paradoxně povede k "standardnímu absolventovi", - redukce administrativních činností s dvojím přijímáním a dvojím ukončováním studia vedoucího zřetelně k učitelské kvalifikaci, - snížení zátěže akademiků s vedením Bc. prací, konáním Bc. státnic, - odpadá zbytečná zátěž přijímacích zkoušek, bakalářských prací, - nemusím dělat znova přijímací zkoušky na navazující magisterské studium, - racionálnější uspořádání profesního vzdělávání - časově racionálně dotovaný model, - jen jedna závěrečná práce (vypuštěním bakalářských prací a s nimi spojených předmětů vznikne prostor pro další předměty - ať už praxe, odborné či pedagogické), Zahraniční mobility studentů a oblast internacionalizace zohledněte, prosím, prostor pro tzv. mobilitní okno v rámci programu Erasmus+, zahraniční stáže apod. -Možnost semestrálního studia v zahraničí bez prodlužování, mobilitní okno Prezentace a komunikace k potenciálním uchazečům zohledněte, prosím, možnosti propagace učitelství, (státem) regulované profese -jasná motivace a volba uchazečů o přípravu na profesi učitele již na vstupu do vysokoškolského vzdělávání, -snadnější komunikace k uchazečům, kteří jsou pro učitelskou profesi rozhodnuti již po SŠ, - uchazeči z řad skutečných zájemců o učitelství, Uplatnitelnost absolventů pětiletého magisterského studia - uplatnitelnost absolventa a nevytváření armády vzdělaných, ale nezaměstnatelnych, - ucelenost studia - učitel bakalář stejně nemůže učit a musí pokračovat, -ekonomické výhody, -důkladné učitelské studium, -absolventi bakalářského studia ve stávající podobě nenacházejí žádné uplatnění (odborní pedagogičtí absolventi se na školách neuplatňují), po třech letech studia "nejsou nic" Prostupnost studijních programů - zohledněte, prosím, variabilitu (možnosti studentů) ve volbě vlastní studijní cesty (např. bakalářský odborně zaměřený, navazující zaměřený na učitelství) -Studenti po absolvování Bc. programu získávají dojem, že mají alespoň nějaký titul a nepokračují do navazujícího, - nižší fluktuace studentů po ukončení bakalářského studia, zvýšení kvality absolventa, Celková kvalita studia, volba studijního programu studenty - například rozhodování studentů ve vztahu ke studijnímu programu a budoucí profesi (po maturitě) - zvýšení kvality absolventa, - studium je celistvé, může být více koncepční, témata mohou snáze prostupovat více předměty, - současný absolvent bakaláře je anomálií systému, nemá dostatečné kompetence k rozumné práci, na absolventa má příliš mnoho ambicí a často chybějící kompetence ve vztahu k pedagogice, psychologii a speciální pedagogice, - možnost studenta postupně odborně "dozrát", -jasná profilace studia směřující k reálnému uplatní jako učitel ve školství, - jasný cílový profil absolventa, - kontinuita studia, jedna diplomová práce, hlubší vztah k dané fakultě, IUIUIU PED Děkuji za pozornost