Detailed Information on Publication Record
2023
Kognitivní a kreativní aspekty estetického vnímání a otázky umělecké reprezentace
OSOLSOBĚ, PetrBasic information
Original name
Kognitivní a kreativní aspekty estetického vnímání a otázky umělecké reprezentace
Name (in English)
Cognitive and Creative Aspects of Aesthetic Perception and Art - Representation
Authors
OSOLSOBĚ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
2023
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Uspořádání konference
Field of Study
60304 Religious studies
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/23:00133315
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
Estetická inteligence; analogie; metafora; umění; kognitivní vědy
Keywords in English
Aesthetic intelligence; analogy; metaphor; art; cognitive sciences
Změněno: 11/3/2024 13:34, Bc. Alena Kmochová
V originále
Pojem "estetické inteligence" jako specifické dispozice vychází ze současných výzkumů o "visual intelligence" (D.D.Hoffman), "cognitive metaphors" (D.Hoffstadter) a výzkumu vlivu umění na rozvoj fantazie a tvorby (chápané jako "modelování", nikoli jako volná kreativita). Tato dispozice není vrozená, ale nabytá dlouhodobým učením a participací na vzorcích (patterns) porozumění v rámci kultury a společnosti; estetická inteligence zdaleka překračuje běžné pojetí "soft-skills", které ji však v určité míře předpokládají (například vizualice vědeckých informací, extrapolace, transfer, atd.). Vedle těchto současných výzev má projekt i diachronně historickou složku - zkoumání historické poetiky, estetiky a rétoriky s přihlédnutím k evropské umělecké, pedagogické a kulturní tradici.
In English
The concept of "aesthetic intelligence" as a specific disposition draws on contemporary research into "visual intelligence" (D.D. Hoffman), cognitive metaphors (D. Hoffstadter), and the impact of art-training in the developement of phantasy and creativity in children and in adults. The disposition is not innate or given, in must be acquired by a long-term repetition and training in participation on culture and its cognitive and evaluative patterns and processes. Conference is partly dedicated to broad discussion of the themes and topics brought by doctoral students.
Links
MUNI/A/1407/2022, interní kód MU |
|