M 2023

Kognitivní a kreativní aspekty estetického vnímání a otázky umělecké reprezentace

OSOLSOBĚ, Petr

Basic information

Original name

Kognitivní a kreativní aspekty estetického vnímání a otázky umělecké reprezentace

Name (in English)

Cognitive and Creative Aspects of Aesthetic Perception and Art - Representation

Authors

OSOLSOBĚ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

2023

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Uspořádání konference

Field of Study

60304 Religious studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/23:00133315

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

Estetická inteligence; analogie; metafora; umění; kognitivní vědy

Keywords in English

Aesthetic intelligence; analogy; metaphor; art; cognitive sciences
Změněno: 11/3/2024 13:34, Bc. Alena Kmochová

Abstract

V originále

Pojem "estetické inteligence" jako specifické dispozice vychází ze současných výzkumů o "visual intelligence" (D.D.Hoffman), "cognitive metaphors" (D.Hoffstadter) a výzkumu vlivu umění na rozvoj fantazie a tvorby (chápané jako "modelování", nikoli jako volná kreativita). Tato dispozice není vrozená, ale nabytá dlouhodobým učením a participací na vzorcích (patterns) porozumění v rámci kultury a společnosti; estetická inteligence zdaleka překračuje běžné pojetí "soft-skills", které ji však v určité míře předpokládají (například vizualice vědeckých informací, extrapolace, transfer, atd.). Vedle těchto současných výzev má projekt i diachronně historickou složku - zkoumání historické poetiky, estetiky a rétoriky s přihlédnutím k evropské umělecké, pedagogické a kulturní tradici.

In English

The concept of "aesthetic intelligence" as a specific disposition draws on contemporary research into "visual intelligence" (D.D. Hoffman), cognitive metaphors (D. Hoffstadter), and the impact of art-training in the developement of phantasy and creativity in children and in adults. The disposition is not innate or given, in must be acquired by a long-term repetition and training in participation on culture and its cognitive and evaluative patterns and processes. Conference is partly dedicated to broad discussion of the themes and topics brought by doctoral students.

Links

MUNI/A/1407/2022, interní kód MU
Name: Estetická inteligence: intuice, kognice, modelování 2.0
Investor: Masaryk University, Aesthetic Intelligence: Intuition, Cognition, Model-Making 2.0