OSOLSOBĚ, Petr. Kognitivní a kreativní aspekty estetického vnímání a otázky umělecké reprezentace (Cognitive and Creative Aspects of Aesthetic Perception and Art - Representation). 2023.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kognitivní a kreativní aspekty estetického vnímání a otázky umělecké reprezentace
Name (in English) Cognitive and Creative Aspects of Aesthetic Perception and Art - Representation
Authors OSOLSOBĚ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 2023.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Organization of a conference
Field of Study 60304 Religious studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/23:00133315
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Estetická inteligence; analogie; metafora; umění; kognitivní vědy
Keywords in English Aesthetic intelligence; analogy; metaphor; art; cognitive sciences
Changed by Changed by: Bc. Alena Kmochová, učo 94097. Changed: 11/3/2024 13:34.
Abstract
Pojem "estetické inteligence" jako specifické dispozice vychází ze současných výzkumů o "visual intelligence" (D.D.Hoffman), "cognitive metaphors" (D.Hoffstadter) a výzkumu vlivu umění na rozvoj fantazie a tvorby (chápané jako "modelování", nikoli jako volná kreativita). Tato dispozice není vrozená, ale nabytá dlouhodobým učením a participací na vzorcích (patterns) porozumění v rámci kultury a společnosti; estetická inteligence zdaleka překračuje běžné pojetí "soft-skills", které ji však v určité míře předpokládají (například vizualice vědeckých informací, extrapolace, transfer, atd.). Vedle těchto současných výzev má projekt i diachronně historickou složku - zkoumání historické poetiky, estetiky a rétoriky s přihlédnutím k evropské umělecké, pedagogické a kulturní tradici.
Abstract (in English)
The concept of "aesthetic intelligence" as a specific disposition draws on contemporary research into "visual intelligence" (D.D. Hoffman), cognitive metaphors (D. Hoffstadter), and the impact of art-training in the developement of phantasy and creativity in children and in adults. The disposition is not innate or given, in must be acquired by a long-term repetition and training in participation on culture and its cognitive and evaluative patterns and processes. Conference is partly dedicated to broad discussion of the themes and topics brought by doctoral students.
Links
MUNI/A/1407/2022, interní kód MUName: Estetická inteligence: intuice, kognice, modelování 2.0
Investor: Masaryk University, Aesthetic Intelligence: Intuition, Cognition, Model-Making 2.0
PrintDisplayed: 25/8/2024 08:17