MAREČKOVÁ, Pavla. (Ne)Ztraceno v překladu: Projektové dny s mediací na gymnáziích ((Not) Lost in Translation: Project days with mediation in high schools). Cizí jazyky. Praha: Karlova univerzita, 2023, vol. 67, No 2, p. 3-17. ISSN 1210-0811.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name (Ne)Ztraceno v překladu: Projektové dny s mediací na gymnáziích
Name in Czech (Ne)Ztraceno v překladu: Projektové dny s mediací na gymnáziích
Name (in English) (Not) Lost in Translation: Project days with mediation in high schools
Authors MAREČKOVÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Cizí jazyky, Praha, Karlova univerzita, 2023, 1210-0811.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/23:00133329
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) jazyková mediace; mediační aktivity; mediační strategie; komunikační kompetence;
Keywords in English mediation; mediation activities; mediation strategies; communicative competence
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D., učo 15352. Changed: 30/1/2024 18:37.
Abstract
V tomto článku, který je šestým pokračováním tematické řady (Ne)ztraceno v překladu, je představen koncept projektových dnů s mediací pro žáky středních škol. Jsou popsány cíle didaktické koncepce i obsah a průběh jednotlivých sekvencí projektových dnů. V neposlední řadě jsou v článku uvedeny výsledky zpětných vazeb žáků, které byly shromážděny, kódovány a vyhodnoceny pomocí reflektivních záznamových archů. Z tematické analýzy vyplynulo, že žáci považovali mediační úkoly, na kterých pracovali během projektových dnů, za smysluplné a užitečné pro jejich každodenní život. Mohli se vžít do různých rolí a vyzkoušet si komunikaci z různých úhlů pohledu, přičemž role mediátora byla popsána jako nejzajímavější a nejpříjemnější.
Abstract (in English)
In this article, which is the sixth continuation in the thematic series (Not) Lost in Translation, the concept of project days with mediation for learners at high schools is presented. The goals of the didactic concept as well as the contents and the course of individual sequences of the project days are described. Last but not least, the article provides results from the feedbacks of learners, which were collected, coded and evaluated with the help of reflection sheets. From the thematic analysis it emerged that the learners found the mediation tasks they worked on during the project days meaningful and useful for their everyday live. They were able to take on different roles and deal with communication from diverse perspectives, with the role of the mediator being described as the most exciting and enjoyable.
PrintDisplayed: 31/7/2024 22:33