KAMPICHLER, Martina. K čemu je raná výchova a péče? Jak se v ČR ne/diskutuje o rané výchově a péči o děti ve věku do tří let (What Is Early Childhood Education and Care For? How ECEC for Children up to the Age of Three Is (Not) Discussed in the Czech Republic). Sociologicky casopis/Czech Sociological Review. AV ČR, Sociologický ústav, 2023, 22 pp. ISSN 0038-0288. Available from: https://dx.doi.org/10.13060/csr.2023.048.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name K čemu je raná výchova a péče? Jak se v ČR ne/diskutuje o rané výchově a péči o děti ve věku do tří let
Name (in English) What Is Early Childhood Education and Care For? How ECEC for Children up to the Age of Three Is (Not) Discussed in the Czech Republic
Authors KAMPICHLER, Martina.
Edition Sociologicky casopis/Czech Sociological Review, AV ČR, Sociologický ústav, 2023, 0038-0288.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 0.400 in 2022
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.13060/csr.2023.048
Keywords in English ECEC for children up to the age of three; child groups; work-life balance; pedagogy; creches; postsocialist development
Changed by Changed by: Mgr. Martina Kampichler, Ph.D., učo 133618. Changed: 31/1/2024 10:45.
Abstract
Institucionální denní výchova a péče o děti ve věku do tří let (dále raná výchova a péče – RVaP) je téma, které v ČR už 30 let opakovaně vyvolává emotivní debaty. Zatím v nich však do velké míry chybí reflexe koncepčně-obsahové stránky. Článek se proto věnuje této v českých diskusích o RVaP opomíjené oblasti. V návaznosti na Foucaultův koncept governmentu analyzuje debaty o RVaP z hlediska režimů praktik RVaP jako re/produkující tematicky specifické a historicky konstituované asembláže toho, jak se RVaP v ČR dělá/má dělat. Odpovídá tím na následující otázky: Jaké režimy praktik RVaP figurují v českých debatách o službách RVaP od 90. let do současnosti? Jaké proměny a kontinuity lze na základě analýzy režimů praktik identifikovat v rámci těchto debat? Jaké dopady mají na systémové řešení RVaP v ČR? Výsledky analýzy ukazují, že v průběhu uplynulých 30 let lze identifikovat čtyři různé režimy praktik RVaP: jako socialistické zlo, které je třeba překonat; jako služby, které nejsou záležitostí státu; jako soukromý nástroj ke slaďování pracovního a soukromého života a nakonec jako veřejně financovaná služba ke slaďování pracovního a soukromého života. Klíčovou kontinuitou těchto režimů praktik je přehlížení koncepčně-obsahové stránky RVaP a s tím související absence pedagogického diskurzu RVaP, který by služby RVaP legitimizoval z hlediska jejich funkcí pro děti. Systémové řešení RVaP tak zůstává v ČR omezené na ekonomickou funkci služeb RVaP.
Abstract (in English)
Institutional day care for children up to the age of three (early childhood education and care – ECEC) is a topic that has repeatedly provoked emotional debates in the Czech Republic (CR). However, reflection on the conceptual-content aspect of ECEC is largely missing. The article therefore focuses on this neglected area. Following Foucault’s concept of governmentality, the article analyses ECEC debates from the perspective of ECEC regimes of practices as re/producing thematically specific and historically constituted assemblages of how ECEC is or ought to be done in the CR. In doing so, it answers the following questions: What ECEC regimes of practices figure in Czech ECEC debates from the 1990s to the present? What transformations and continuities can be identified from an analysis of regimes of practices? What are their implications for the ECEC system in the CR? The analysis identifies four different ECEC regimes of practices: as a socialist evil that needs to be overcome; as a service that is not a concern of the state; as a private tool for reconciling work and private life; and as a publicly funded service for reconciling work and private life. A key element of continuity in these regimes of practices is the neglect of the conceptual-content aspect of ECEC and the related absence of a pedagogical discourse that would legitimise ECEC services in terms of their benefits for children. Thus, the way how ECEC for children up to the age of three is conceptualized as a public service in the CR remains limited to the economic purposes of ECEC services.
Links
TL02000306, research and development projectName: Pedagogika raného věku v institucích denní péče v České republice
Investor: Technology Agency of the Czech Republic, Early Childhood Education and Care in Day Care Facilities in the Czech Republic
PrintDisplayed: 5/10/2024 00:29