PAVLIKÁNOVÁ, Martina and Milada SOMMEROVÁ. Smrt a strach ze smrti jako narativy ve výtvarné edukaci (Death and fear of death as the naratives of artistic education). In Konference INSEA Ostrava. 2023.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Smrt a strach ze smrti jako narativy ve výtvarné edukaci
Name (in English) Death and fear of death as the naratives of artistic education
Authors PAVLIKÁNOVÁ, Martina and Milada SOMMEROVÁ.
Edition Konference INSEA Ostrava, 2023.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) narativ ve výtvarné edukaci – výtvarná edukace – smrt – strach ze smrti
Keywords in English naratives in artistic education_art education_death_fear of death
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 6/3/2024 12:10.
Abstract
Smrt je nezbytnou součástí lidské existence. Její vnímání je hluboce zakotveno v kultuře, náboženství a sociologických aspektech dané společnosti. Význam i interpretace smrti mohou být ovlivněny faktory jako jsou společenské hodnoty, rodinné struktury, globalizace, přístup ke vzdělávání či aktuální dění ve světě. Výtvarná výchova, jako jeden z prostředků narativů, odráží dominantní diskurz doby a kultury. Autorky se zaměřují na to, jak narativy výtvarné výchovy reflektují aktuální mediální obraz smrti a jak je smrt zobrazována v moderní i tradiční dětské literatuře a v současném umění.
Abstract (in English)
Death is a necessary part of human existence. Its perception is deeply embedded in the culture, religion and sociological aspects of the given society. The meaning and interpretation of death can be influenced by factors such as social values, family structures, globalization, access to education or current events in the world. Art education, as one of the means of narratives, reflects the dominant discourse of the time and culture. The authors focus on how art education narratives reflect the current media image of death and how death is depicted in modern and traditional children's literature and in contemporary art.
Links
MUNI/A/1340/2022, interní kód MUName: Míry kongruence teoretických předpokladů s praktickými dopady realizovaných programů výtvarné edukace.
Investor: Masaryk University, Degrees of congruence of theoretical assumptions with practical impacts of implemented art education programs.
PrintDisplayed: 7/9/2024 03:47