Smrt a strach ze smrti jako narativy ve výtvarné edukaci
PAVLIKÁNOVÁ, Martina and Milada SOMMEROVÁ. Smrt a strach ze smrti jako narativy ve výtvarné edukaci (Death and fear of death as the naratives of artistic education). In Konference INSEA Ostrava. 2023. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Smrt a strach ze smrti jako narativy ve výtvarné edukaci |
Name (in English) | Death and fear of death as the naratives of artistic education |
Authors | PAVLIKÁNOVÁ, Martina and Milada SOMMEROVÁ. |
Edition | Konference INSEA Ostrava, 2023. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 50300 5.3 Education |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Organization unit | Faculty of Education |
Keywords (in Czech) | narativ ve výtvarné edukaci – výtvarná edukace – smrt – strach ze smrti |
Keywords in English | naratives in artistic education_art education_death_fear of death |
Changed by | Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 6/3/2024 12:10. |
Abstract |
---|
Smrt je nezbytnou součástí lidské existence. Její vnímání je hluboce zakotveno v kultuře, náboženství a sociologických aspektech dané společnosti. Význam i interpretace smrti mohou být ovlivněny faktory jako jsou společenské hodnoty, rodinné struktury, globalizace, přístup ke vzdělávání či aktuální dění ve světě. Výtvarná výchova, jako jeden z prostředků narativů, odráží dominantní diskurz doby a kultury. Autorky se zaměřují na to, jak narativy výtvarné výchovy reflektují aktuální mediální obraz smrti a jak je smrt zobrazována v moderní i tradiční dětské literatuře a v současném umění. |
Abstract (in English) |
---|
Death is a necessary part of human existence. Its perception is deeply embedded in the culture, religion and sociological aspects of the given society. The meaning and interpretation of death can be influenced by factors such as social values, family structures, globalization, access to education or current events in the world. Art education, as one of the means of narratives, reflects the dominant discourse of the time and culture. The authors focus on how art education narratives reflect the current media image of death and how death is depicted in modern and traditional children's literature and in contemporary art. |
Links | |
---|---|
MUNI/A/1340/2022, interní kód MU | Name: Míry kongruence teoretických předpokladů s praktickými dopady realizovaných programů výtvarné edukace. |
Investor: Masaryk University, Degrees of congruence of theoretical assumptions with practical impacts of implemented art education programs. |
PrintDisplayed: 7/9/2024 03:47