k 2023

Smrt a strach ze smrti jako narativy ve výtvarné edukaci

PAVLIKÁNOVÁ, Martina and Milada SOMMEROVÁ

Basic information

Original name

Smrt a strach ze smrti jako narativy ve výtvarné edukaci

Name (in English)

Death and fear of death as the naratives of artistic education

Authors

PAVLIKÁNOVÁ, Martina and Milada SOMMEROVÁ

Edition

Konference INSEA Ostrava, 2023

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Presentations at conferences

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

narativ ve výtvarné edukaci – výtvarná edukace – smrt – strach ze smrti

Keywords in English

naratives in artistic education_art education_death_fear of death
Changed: 6/3/2024 12:10, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

Smrt je nezbytnou součástí lidské existence. Její vnímání je hluboce zakotveno v kultuře, náboženství a sociologických aspektech dané společnosti. Význam i interpretace smrti mohou být ovlivněny faktory jako jsou společenské hodnoty, rodinné struktury, globalizace, přístup ke vzdělávání či aktuální dění ve světě. Výtvarná výchova, jako jeden z prostředků narativů, odráží dominantní diskurz doby a kultury. Autorky se zaměřují na to, jak narativy výtvarné výchovy reflektují aktuální mediální obraz smrti a jak je smrt zobrazována v moderní i tradiční dětské literatuře a v současném umění.

In English

Death is a necessary part of human existence. Its perception is deeply embedded in the culture, religion and sociological aspects of the given society. The meaning and interpretation of death can be influenced by factors such as social values, family structures, globalization, access to education or current events in the world. Art education, as one of the means of narratives, reflects the dominant discourse of the time and culture. The authors focus on how art education narratives reflect the current media image of death and how death is depicted in modern and traditional children's literature and in contemporary art.

Links

MUNI/A/1340/2022, interní kód MU
Name: Míry kongruence teoretických předpokladů s praktickými dopady realizovaných programů výtvarné edukace.
Investor: Masaryk University, Degrees of congruence of theoretical assumptions with practical impacts of implemented art education programs.