C 2022

Karvinské moře: kognitivní aktivizace prostřednictvím badatelské úlohy

ROKOS, Lukáš, Jan SLAVÍK, Tomáš JANÍK, Eva MINAŘÍKOVÁ, Petr NAJVAR et. al.

Basic information

Original name

Karvinské moře: kognitivní aktivizace prostřednictvím badatelské úlohy

Authors

ROKOS, Lukáš, Jan SLAVÍK, Tomáš JANÍK, Eva MINAŘÍKOVÁ and Petr NAJVAR

Edition

Brno, Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách, p. 341-358, 17 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi 50, 2022

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-280-0241-1

Keywords (in Czech)

badatelská výuka, didaktická kazuistika

Tags

Reviewed
Změněno: 2/2/2024 10:25, Mgr. Eva Minaříková, Ph.D.

Abstract

V originále

V posledních letech lze pozorovat výraznou snahu učitelů přírodovědných předmětů o zdůraznění praktického užití poznatků probíraného učiva v každodenním životě žáků (např. metodika od Badatelé.cz (2013), Lipky (2019), publikace od Dobrorukové et al. (2008) nebo příspěvky v časopise Biologie – Chemie – Zeměpis). Žáci si potřebují uvědomit, že se s většinou jevů, o kterých se učí v přírodopisu, setkávají každý den a že poznatky lze dobře aplikovat do úkonů, které provádí zcela běžně. Přitom zpravidla dochází k propojování obsahu z různých oborů. V této kazuistice se s tímto přístupem k výuce setkáme. Zároveň ukazujeme, že v takovém případě je nezbytně nutné pečlivě pracovat s pojmovým aparátem, který je žákům prezentován. Badatelská úloha také skýtá potenciál pro začlenění vybraných přístupů formativního hodnocení.