Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{2368999, author = {Janík, Miroslav and Janíková, Věra}, article_location = {Brno}, article_number = {1}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/SP2023-1-5}, keywords = {multilingualism; language diversity; language repertoire; language biography; language portrait}, language = {cze}, issn = {1803-7437}, journal = {Studia Paedagogica}, title = {Jazyková rozmanitost a jazykový repertoár žáků a žákyň na základní škole}, url = {https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/36819/32223}, volume = {28}, year = {2023} }
TY - JOUR ID - 2368999 AU - Janík, Miroslav - Janíková, Věra PY - 2023 TI - Jazyková rozmanitost a jazykový repertoár žáků a žákyň na základní škole JF - Studia Paedagogica VL - 28 IS - 1 SP - 113-138 EP - 113-138 PB - Masaryk University, Faculty of Arts SN - 18037437 KW - multilingualism KW - language diversity KW - language repertoire KW - language biography KW - language portrait UR - https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/36819/32223 N2 - Studie má za cíl zjistit, jak žáci a žákyně vnímají jazyky svého jazykového repertoáru. V první části je popsáno teoretické ukotvení konceptu jazykového repertoáru a jeho kontextualizace v v aktuálním a velmi diskutovaném tématu jazykové rozmanitosti v pedagogickém diskurzu. Následně představený kvalitativně orientovaný výzkum byl realizován na jedné běžné základní škole a zúčastnilo se jej 26 žáků a žákyň. Jejich jazykový repertoár byl zkoumám prostřednictvím individuálních jazykových portrétů, které byly doplněny o rozhovory. V analýzách jsme se zaměřili na (1) přítomnost jazyků v portrétu žáků a žákyň, (2) ztvárnění těchto jazyků a (3) jejich umístění v portrétech. Výsledky naší studie naznačují, že deklarovanou přítomnost jazyka v repertoáru ovlivňují zejména subjektivní zkušenosti. Zároveň výsledky ukazují, že ztvárnění jazyků v repertoáru je značně individuální a skrývá rozmanité představy o jazycích. Z analýz také vyplynulo, že jazyky jsou často spojeny s emocemi, identitou, potřebami se jazyky učit a využívat je v komunikaci. Výzkumná zjištění by měla přispět ke změně náhledu na jazykovou rozmanitost v české škole a k inspiraci nejen pro pedagogickou praxi, ale i vzdělávací politiku ve smyslu hledání takových vzdělávacích strategií a výukových postupů, které budou jazykovou rozmanitost oceňovat, rozvíjet a využívat pro účely vzdělávání. ER -
JANÍK, Miroslav and Věra JANÍKOVÁ. Jazyková rozmanitost a jazykový repertoár žáků a žákyň na základní škole (Language Diversity and Language Repertoire of Pupils at the Lower Secondary School Level). \textit{Studia Paedagogica}. Brno: Masaryk University, Faculty of Arts, 2023, vol.~28, No~1, p.~113-138. ISSN~1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2023-1-5.
|