JANÍK, Miroslav and Věra JANÍKOVÁ. Jazyková rozmanitost a jazykový repertoár žáků a žákyň na základní škole (Language Diversity and Language Repertoire of Pupils at the Lower Secondary School Level). Studia Paedagogica. Brno: Masaryk University, Faculty of Arts, 2023, vol. 28, No 1, p. 113-138. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2023-1-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jazyková rozmanitost a jazykový repertoár žáků a žákyň na základní škole
Name (in English) Language Diversity and Language Repertoire of Pupils at the Lower Secondary School Level
Authors JANÍK, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Věra JANÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Studia Paedagogica, Brno, Masaryk University, Faculty of Arts, 2023, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/23:00134396
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2023-1-5
Keywords (in Czech) mnohojazyčnost; jazyková diverzita; jazykový repertoár; jazyková biografie; jazykový portrét
Keywords in English multilingualism; language diversity; language repertoire; language biography; language portrait
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 26/4/2024 23:02.
Abstract
Studie má za cíl zjistit, jak žáci a žákyně vnímají jazyky svého jazykového repertoáru. V první části je popsáno teoretické ukotvení konceptu jazykového repertoáru a jeho kontextualizace v v aktuálním a velmi diskutovaném tématu jazykové rozmanitosti v pedagogickém diskurzu. Následně představený kvalitativně orientovaný výzkum byl realizován na jedné běžné základní škole a zúčastnilo se jej 26 žáků a žákyň. Jejich jazykový repertoár byl zkoumám prostřednictvím individuálních jazykových portrétů, které byly doplněny o rozhovory. V analýzách jsme se zaměřili na (1) přítomnost jazyků v portrétu žáků a žákyň, (2) ztvárnění těchto jazyků a (3) jejich umístění v portrétech. Výsledky naší studie naznačují, že deklarovanou přítomnost jazyka v repertoáru ovlivňují zejména subjektivní zkušenosti. Zároveň výsledky ukazují, že ztvárnění jazyků v repertoáru je značně individuální a skrývá rozmanité představy o jazycích. Z analýz také vyplynulo, že jazyky jsou často spojeny s emocemi, identitou, potřebami se jazyky učit a využívat je v komunikaci. Výzkumná zjištění by měla přispět ke změně náhledu na jazykovou rozmanitost v české škole a k inspiraci nejen pro pedagogickou praxi, ale i vzdělávací politiku ve smyslu hledání takových vzdělávacích strategií a výukových postupů, které budou jazykovou rozmanitost oceňovat, rozvíjet a využívat pro účely vzdělávání.
Abstract (in English)
The study aims to investigate how learners perceive the languages within their linguistic repertoire. The first section outlines the conceptual framework of the language repertoire and its contextualization in the current and highly debated topic of language diversity in pedagogical discourse. The subsequent qualitatively-oriented research was conducted in a mainstream primary school, involving 26 pupils. Their linguistic repertoires were examined through individual language portraits, complemented by interviews. The analysis primarily focuses on (1) the languages present in the students' repertoires, (2) the representation of these languages, and (3) their positioning within the portraits. The results of our study suggest that the inclusion of a language in one's repertoire is primarily influenced by subjective experiences. Furthermore, the study demonstrates that the representation of languages in the repertoire is highly individual, reflecting diverse perceptions of languages. The analysis also reveals that languages are frequently associated with emotions, identity, and the necessity to learn and employ them for communication. The research findings are expected to prompt a shift in perspective concerning linguistic diversity in Czech schools. They are anticipated to not only inspire pedagogical practices but also influence educational policy by fostering the development and utilization of linguistic diversity for educational purpose.
Links
GA19-12624S, research and development projectName: Škola jako mnohojazyčný prostor? Prozkoumávání lingvistické reality na českých městských školách (MultiSpace)
Investor: Czech Science Foundation, School as a multilingual space? Exploring linguistic realities at Czech urban schools (MultiSpace)
PrintDisplayed: 4/10/2024 21:20