Detailed Information on Publication Record
2023
Moravská dychová hudba v premenách hudobného vkusu
TURČANOVÁ, BarboraBasic information
Original name
Moravská dychová hudba v premenách hudobného vkusu
Name (in English)
Moravian Wind Music in the Changes of Musical Taste
Authors
TURČANOVÁ, Barbora (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Náměšť nad Oslavou, Od folkloru k world music : Nové cesty ke staré hudbě, p. 49 - 57, 9 pp. 2023
Publisher
Městské kulturní středisko Náměšť nad Oslavou
Other information
Language
Slovak
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50404 Antropology, ethnology
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/23:00133435
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-907033-8-4
ISSN
Keywords (in Czech)
dechová hudba; Morava; hudobný vkus
Keywords in English
wind music; Moravia; musical taste
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 26/2/2024 09:01, Bc. Alena Kmochová
V originále
V období od 2. poloviny 20. století do dnešních dnů venkovská dechová hudba na Moravě (východní část Česka) prošla několika zásadními proměnami, které ovlivnily nejen jeho funkci a vazbu na život v konkrétní lokalitě či oblasti, ale především hudebnost. Jedním z hlavních faktorů této transformace byl vliv socialistické kulturní politiky a podmínek, které pro hudební kulturu nastavila společnost. Folklórní hnutí se navíc vymezilo vůči dechové hudbě, která mu dala volnost v interpretaci a repertoárovém vývoji. V tomto procesu hrály roli hudební preference nejen samotných hudebníků, ale i posluchači této hudební produkce. Článek demonstruje tyto transformace prostřednictvím vybraných příkladů.
In English
In the period from the second half of the 20th century to the present day, rural wind music in Moravia (the eastern part of the Czech lands) has undergone several major transformations, which have affected not only its function and its connection to the life of a particular locality or area, but above all its sound. One of the main factors in this transformation was the influence of socialist cultural policy and the conditions it set for musical culture in society. In addition, the folklore movement defined itself in relation to wind music, which gave it freedom in its interpretation and repertoire development. In this process, playing a role were the musical preferences not only of the musicians themselves but also of the listeners of this musical production. The paper demonstrates these transformations through selected examples.