D 2023

Moravská dychová hudba v premenách hudobného vkusu

TURČANOVÁ, Barbora

Basic information

Original name

Moravská dychová hudba v premenách hudobného vkusu

Name (in English)

Moravian Wind Music in the Changes of Musical Taste

Authors

TURČANOVÁ, Barbora (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Náměšť nad Oslavou, Od folkloru k world music : Nové cesty ke staré hudbě, p. 49 - 57, 9 pp. 2023

Publisher

Městské kulturní středisko Náměšť nad Oslavou

Other information

Language

Slovak

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50404 Antropology, ethnology

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/23:00133435

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-907033-8-4

ISSN

Keywords (in Czech)

dechová hudba; Morava; hudobný vkus

Keywords in English

wind music; Moravia; musical taste

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 26/2/2024 09:01, Bc. Alena Kmochová

Abstract

V originále

V období od 2. poloviny 20. století do dnešních dnů venkovská dechová hudba na Moravě (východní část Česka) prošla několika zásadními proměnami, které ovlivnily nejen jeho funkci a vazbu na život v konkrétní lokalitě či oblasti, ale především hudebnost. Jedním z hlavních faktorů této transformace byl vliv socialistické kulturní politiky a podmínek, které pro hudební kulturu nastavila společnost. Folklórní hnutí se navíc vymezilo vůči dechové hudbě, která mu dala volnost v interpretaci a repertoárovém vývoji. V tomto procesu hrály roli hudební preference nejen samotných hudebníků, ale i posluchači této hudební produkce. Článek demonstruje tyto transformace prostřednictvím vybraných příkladů.

In English

In the period from the second half of the 20th century to the present day, rural wind music in Moravia (the eastern part of the Czech lands) has undergone several major transformations, which have affected not only its function and its connection to the life of a particular locality or area, but above all its sound. One of the main factors in this transformation was the influence of socialist cultural policy and the conditions it set for musical culture in society. In addition, the folklore movement defined itself in relation to wind music, which gave it freedom in its interpretation and repertoire development. In this process, playing a role were the musical preferences not only of the musicians themselves but also of the listeners of this musical production. The paper demonstrates these transformations through selected examples.