Zkušenost s neurovývojovou stimulací s přesahem do Tv
SKOTÁKOVÁ, Alena. Zkušenost s neurovývojovou stimulací s přesahem do Tv (The experience with neurodevelopment with an overlap to physical education). In Konference Zdravotní Tělesné Výchovy 2023. 2023. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Zkušenost s neurovývojovou stimulací s přesahem do Tv |
Name (in English) | The experience with neurodevelopment with an overlap to physical education |
Authors | SKOTÁKOVÁ, Alena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution). |
Edition | Konference Zdravotní Tělesné Výchovy 2023, 2023. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 30306 Sport and fitness sciences |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14510/23:00133437 |
Organization unit | Faculty of Sports Studies |
Keywords in English | primary reflexes; physical education; neurodevelopmental stimulation |
Tags | rivok |
Changed by | Changed by: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D., učo 20807. Changed: 3/2/2024 16:29. |
Abstract |
---|
Pohyb je základ pro veškeré učení. Pokud nebudeme mít správně fungující CNS která se rozvíjí už v prenatálním vývoji tím že se dítě pohybuje, reaguje na gravitaci, na smyslové podněty. Pokud těchto podnětů nebude i po narození dostatek a dítě nebude mít příležitost integrovat všechny smysly (a nejenom těch pět základních, ale i vestibulární systém a propriocepci), nebude mít příležitost k různým pohybovým činnostem a tím integrovat reflexy kterým říkáme primární nebo primitivní a nastavit reflexy posturální, nenaučíme tělo kontrolovat vědomě a tím ovládat např. pozornost, nemůžeme potenciál k učení dostatečně rozvinout. |
Abstract (in English) |
---|
Movement is the basis for learning. If we do not have a properly functioning neurological system, which develops already in prenatal development by the way the child moves, reacts to gravity, and to sensory stimuli. If these stimuli are not enough to even after birth and the child does not have the opportunity to integrate all the senses (and not only the five basic ones, but also the vestibular system and proprioception), he will not have the opportunity for various movement activities and thus integrate reflexes that we call primary or primitive and set reflexes postural, we do not learn to control the body consciously and thereby control, e.g. attention, we cannot sufficiently develop the potential for learning. |
Links | |
---|---|
MUNI/A/1428/2022, interní kód MU | Name: Výskyt přetrvávajících reflexů u žáků s poruchami autistického spektra |
Investor: Masaryk University, The prevalence of persisiting reflexes of pupils with autistic spectrum disorders |
PrintDisplayed: 7/10/2024 11:17