ŠMÍDA, Jan, Tomáš ČECH, Tereza HORMANDLOVÁ and Alena JŮVOVÁ. The needs of elementary schools in the Czech Republic in the context of the introduction of the social pedagogue position. Madrid: International Association of Technology, Education and Development (IATED), 2023, p. 4210-4216. ISBN 978-84-09-52151-7. Available from: https://dx.doi.org/10.21125/edulearn.2023.1118.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The needs of elementary schools in the Czech Republic in the context of the introduction of the social pedagogue position.
Name in Czech Potřeby základních škol v České republice v kontextu zavádění pozice sociálního pedagoga
Authors ŠMÍDA, Jan, Tomáš ČECH, Tereza HORMANDLOVÁ and Alena JŮVOVÁ.
Edition Madrid, p. 4210-4216, 7 pp. 2023.
Publisher International Association of Technology, Education and Development (IATED)
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Country of publisher Spain
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
ISBN 978-84-09-52151-7
ISSN 2340-1117
Doi http://dx.doi.org/10.21125/edulearn.2023.1118
Keywords (in Czech) Sociální pedagogika, sociální pedagog, školní poradenství, žáci se speciálními potřebami, rizikové chování, sociální prevence, kvantitativní výzkum
Keywords in English Social pedagogy, social pedagogue, school counselling, pupils with special needs, risky behaviour, social prevention, quantitative research
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Tereza Hormandlová, učo 419150. Changed: 5/2/2024 13:49.
Abstract
The article discusses the current state of social pedagogy and the potential application of social pedagogues in the Czech educational system. The study identifies intense needs in various areas of school life that cannot be fully covered by teachers alone. Approximately 63.8% of elementary schools could potentially benefit from employing social pedagogues on either a full-time or part-time basis. However, obstacles prevent the full utilization of this position. The legislative establishment of the social pedagogue role is recommended to overcome these barriers and allow schools to use the position effectively and continuously.
Abstract (in Czech)
Článek pojednává o současném stavu sociální pedagogiky a potenciálním uplatnění sociálních pedagogů v českém vzdělávacím systému. Studie identifikuje intenzivní potřeby v různých oblastech školního života, které nemohou plně pokrýt pouze učitelé. Přibližně 63,8 % základních škol by potenciálně mohlo těžit z působení sociálních pedagogů ve školním prostředí na plný nebo částečný úvazek. Plnému využití této pozice však brání překážky. Legislativní ukotvení pozice sociálního pedagoga se jeví jako klíčové k překonání těchto bariér a umožní školám efektivně a kontinuálně tuto pozici využívat.
PrintDisplayed: 27/9/2024 00:43