ŠMÍDA, Jan, Tomáš ČECH, Tereza HORMANDLOVÁ and Vlado BALABAN. Transformation of the needs of elementary schools in the context of the education of socially disadvantaged pupils. In ICERI2023 Proceedings. Madrid: International Association of Technology, Education and Development (IATED), 2023, p. 6977-6981. ISBN 978-84-09-55942-8. Available from: https://dx.doi.org/10.21125/iceri.2023.1735.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Transformation of the needs of elementary schools in the context of the education of socially disadvantaged pupils.
Name in Czech Transformace potřeb základních škol v kontextu vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
Authors ŠMÍDA, Jan, Tomáš ČECH, Tereza HORMANDLOVÁ and Vlado BALABAN.
Edition Madrid, ICERI2023 Proceedings, p. 6977-6981, 5 pp. 2023.
Publisher International Association of Technology, Education and Development (IATED)
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Country of publisher Spain
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Webový odkaz na článek
ISBN 978-84-09-55942-8
ISSN 2340-1095
Doi http://dx.doi.org/10.21125/iceri.2023.1735
Keywords (in Czech) Sociální pedagog, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, žáci se sociálním znevýhodněním, školní potřeby, sociální prevence, základní školy, kvantitativní výzkum
Keywords in English Social pedagogue, pupils with special needs, socially disadvantaged pupils, school needs, social prevention, elementary schools, quantitative research
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Tereza Hormandlová, učo 419150. Changed: 5/2/2024 14:02.
Abstract
In response to the worsening socio-economic situation of Czech families, various risks arise, which have an impact on the lives of pupils from disadvantaged backgrounds. This can naturally have a significant influence on the school success of pupils, and it is necessary to respond to this situation also within the educational system. Legislation also considers increased support for pupils with socio-economic disadvantages as a form of special needs, entitling these pupils to additional support. This article presents the current state of knowledge in the field of educating pupils from disadvantaged backgrounds. Special attention is focused on the transformation of current needs of elementary schools in relation to the percentage of socially disadvantaged pupils. A key figure in supporting the school success of pupils can be a position of social pedagogue. As part of the research, we focused on the current needs of elementary schools and their transformation in relation to the education of pupils from disadvantaged backgrounds. The aim of the research was to determine whether elementary schools with a higher proportion of socially disadvantaged pupils significantly exhibit higher needs in selected areas compared to schools with a lower proportion. A total of 1280 elementary schools out of the total number of 4281 elementary schools in the Czech Republic participated in the research. The results of the research study can serve as a scientific basis for strengthening support for schools in areas requiring increased attention.
Abstract (in Czech)
V reakci na zhoršující se socioekonomickou situaci českých rodin vznikají rozmanitá rizika, která mají dopad na život žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí. To samozřejmě může mít významný vliv na školní úspěšnost žáků a je třeba na tuto situaci reagovat také rámci edukačního systému. Legislativa rovněž považuje zvýšenou podporu žáků se socioekonomickým znevýhodněním za formu speciálních potřeb a opravňuje tyto žáky k další podpoře. Tento článek představuje současný stav poznání v oblasti vzdělávání žáků ze znevýhodněného prostředí. Zvláštní pozornost je zaměřena na proměnu aktuálních potřeb základních škol ve vztahu k procentu sociálně znevýhodněných žáků. Klíčovou postavou pro podporu školní úspěšnosti žáků může být pozice sociálního pedagoga. V rámci výzkumu jsme se zaměřili na aktuální potřeby základních škol a jejich proměnu ve vztahu ke vzdělávání žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda základní školy s vyšším podílem sociálně znevýhodněných žáků vykazují výrazně vyšší potřeby ve vybraných oblastech ve srovnání se školami s nižším podílem. Výzkumu se zúčastnilo celkem 1280 základních škol z celkového počtu 4281 základních škol v ČR. Výsledky výzkumné studie mohou sloužit jako vědecký základ pro posílení podpory škol v oblastech, které vyžadují zvýšenou pozornost společnosti.
PrintDisplayed: 19/8/2024 09:11