J 2023

Kompetence k rozvoji matematické pregramotnosti dětí očima budoucích učitelů mateřských škol

NOVÁKOVÁ, Eva

Basic information

Original name

Kompetence k rozvoji matematické pregramotnosti dětí očima budoucích učitelů mateřských škol

Name (in English)

The Competence to Develop Children's Mathematical Pre-literacy through the Eyes of Future Kindergarten Teachers

Authors

Edition

Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae Universitas Catholica, 2023, 1336-2232

Other information

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Keywords (in Czech)

učitelé mateřských škol; přípravné vzdělávání; matematická pregramotnost

Keywords in English

Kindergarten Teacher; Preparatory Education; Mathematical pre-Literacy
Změněno: 7/2/2024 19:09, PhDr. Eva Nováková, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem studie je zjistit, které kompetence osvojované v přípravném vzdělávání považují studenti oboru učitelství pro mateřské školy za potřebné pro rozvoj matematické pregramotnosti dětí jako jedné komponenty jejich celkového osobnostního rozvoje. Kvantitativní výzkum byl realizován v roce 2022 na vzorku 175 studentů bakalářského studia Učitelství pro mateřské školy na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Výsledky dotazníkového šetření prokázaly, že respondenti výzkumu považují rozvoj matematické pregramotnosti dětí za významnou a potřebnou součást svého profesního působení. Byl identifikován význam přípravného vysokoškolského vzdělávání.

In English

The aim of the study is to find out which competences acquired in preparatory education are considered necessary by prospective kindergarten teachers for the development of children's mathematical pre-literacy as a component of children’s overall personality development. Quantitative research was carried out in 2022 on a sample of 175 students of the Bachelor's degree in Kindergarten Teaching at the Faculty of Education of Masaryk University in Brno. The results of the questionnaire survey showed that the research respondents consider support of the development of children's mathematical pre-literacy to be an important and necessary part of their professional activity. The importance of preparatory university education was identified. In order to be able to develop children's mathematical pre-literacy before they enter school education, students considered necessary, above all, to acquire pedagogical and specific methodological and diagnostic competences. They believed the previous knowledge of mathematics acquired at secondary school and university to be sufficient for professional work in kindergarten and they primarily required topics for the application of suitable activities.