J 2024

Modelling individuality but advising universality: ethnography of mentoring pre-service teachers with regard to student diversity.

SVOJANOVSKÝ, Petr and Jana OBROVSKÁ

Basic information

Original name

Modelling individuality but advising universality: ethnography of mentoring pre-service teachers with regard to student diversity.

Name in Czech

Modelování individuálního přístupu, ale poskytování univerzalizujících rad: etnografie mentorování studentů učitelství na praxi s ohledem na žákovskou diverzitu

Edition

EUROPEAN JOURNAL OF TEACHER EDUCATION, ENGLAND, ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2024, 0261-9768

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Impact factor

Impact factor: 6.100 in 2022

Organization unit

Faculty of Education

UT WoS

999

Keywords (in Czech)

mentoring; vzdělávání učitelů; žákovská diverzita; diferencovaná výuka; COVID-19

Keywords in English

mentoring; pre-service teacher education; student diversity; differentiated instruction; COVID-19

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 13/2/2024 22:16, Mgr. Jana Obrovská, Ph.D.

Abstract

V originále

Student diversity in the classroom represents a significant profes-sional challenge for pre-service teachers. The goal of this study is to explore how mentor teachers support pre-service teachers in addressing student diversity during their practicum. Eight pre- service teachers and their six mentor teachers were participants in a multi-sited ethnographic study conducted in the Czech Republic. Data collection took place at lower secondary schools and in a teacher education faculty. We identified seven strategies that mentor teachers use and we explain how these strategies shape pre-service teachers’ thinking and behaviour related to student diversity. The overall outcome presents a contradiction: when men-tor teachers model practice, they tend to emphasise individuality; however, when they provide feedback, they tend to emphasise universality. Importantly, we proved that feedback shaped pre- service teachers more than modelling. From the discussion of our findings, we derive six indicators that determine quality mentoring regarding addressing student diversity.

In Czech

Žákovská diverzita ve třídě představuje významnou profesní výzvu pro budoucí učitele. Cílem této studie je prozkoumat, jak učitelé-mentoři podporují studenty učitelství při adresování žákovské diverzity během jejich praxe. Osm studentů učitelství a jejich šest mentorů se zúčastnilo etnografického výzkumu na několika školách v České republice. Sběr dat probíhal na druhém stupni základních škol a na pedagogické fakultě. Identifikovali jsme sedm strategií, které mentoři používají a vysvětlili jsme, jak tyto strategie utvářejí myšlení a chování studentů učitelství ve vztahu k žákovské diverzitě. Celkový výsledek představuje rozpor: když mentoři modelují praxi, mají tendenci zdůrazňovat individualitu; když však poskytují zpětnou vazbu, mají tendenci zdůrazňovat homogenitu. Důležité je, že jsme prokázali, že zpětná vazba formovala studenty učitelství více než modelování. Z diskuse našich zjištění jsme vyvodili šest ukazatelů, které určují kvalitní mentoring související s adresováním žákovské diverzity.

Links

GA23-04764S, research and development project
Name: Adresování individuálních vzdělávacích potřeb všech žáků: Etnografie tříd na druhém stupni základních škol
Investor: Czech Science Foundation, Addressing the Individual Educational Needs of All Students: Ethnography of Lower Secondary Classrooms
LX22NPO5101, research and development project
Name: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (Acronym: SYRI)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 5.1 EXCELES

Files attached