Detailed Information on Publication Record
2024
Modelling individuality but advising universality: ethnography of mentoring pre-service teachers with regard to student diversity.
SVOJANOVSKÝ, Petr and Jana OBROVSKÁBasic information
Original name
Modelling individuality but advising universality: ethnography of mentoring pre-service teachers with regard to student diversity.
Name in Czech
Modelování individuálního přístupu, ale poskytování univerzalizujících rad: etnografie mentorování studentů učitelství na praxi s ohledem na žákovskou diverzitu
Authors
Edition
EUROPEAN JOURNAL OF TEACHER EDUCATION, ENGLAND, ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2024, 0261-9768
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Impact factor
Impact factor: 6.100 in 2022
Organization unit
Faculty of Education
UT WoS
999
Keywords (in Czech)
mentoring; vzdělávání učitelů; žákovská diverzita; diferencovaná výuka; COVID-19
Keywords in English
mentoring; pre-service teacher education; student diversity; differentiated instruction; COVID-19
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 13/2/2024 22:16, Mgr. Jana Obrovská, Ph.D.
V originále
Student diversity in the classroom represents a significant profes-sional challenge for pre-service teachers. The goal of this study is to explore how mentor teachers support pre-service teachers in addressing student diversity during their practicum. Eight pre- service teachers and their six mentor teachers were participants in a multi-sited ethnographic study conducted in the Czech Republic. Data collection took place at lower secondary schools and in a teacher education faculty. We identified seven strategies that mentor teachers use and we explain how these strategies shape pre-service teachers’ thinking and behaviour related to student diversity. The overall outcome presents a contradiction: when men-tor teachers model practice, they tend to emphasise individuality; however, when they provide feedback, they tend to emphasise universality. Importantly, we proved that feedback shaped pre- service teachers more than modelling. From the discussion of our findings, we derive six indicators that determine quality mentoring regarding addressing student diversity.
In Czech
Žákovská diverzita ve třídě představuje významnou profesní výzvu pro budoucí učitele. Cílem této studie je prozkoumat, jak učitelé-mentoři podporují studenty učitelství při adresování žákovské diverzity během jejich praxe. Osm studentů učitelství a jejich šest mentorů se zúčastnilo etnografického výzkumu na několika školách v České republice. Sběr dat probíhal na druhém stupni základních škol a na pedagogické fakultě. Identifikovali jsme sedm strategií, které mentoři používají a vysvětlili jsme, jak tyto strategie utvářejí myšlení a chování studentů učitelství ve vztahu k žákovské diverzitě. Celkový výsledek představuje rozpor: když mentoři modelují praxi, mají tendenci zdůrazňovat individualitu; když však poskytují zpětnou vazbu, mají tendenci zdůrazňovat homogenitu. Důležité je, že jsme prokázali, že zpětná vazba formovala studenty učitelství více než modelování. Z diskuse našich zjištění jsme vyvodili šest ukazatelů, které určují kvalitní mentoring související s adresováním žákovské diverzity.
Links
GA23-04764S, research and development project |
| ||
LX22NPO5101, research and development project |
|