Detailed Information on Publication Record
2023
Vybrané metody programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení ve výuce jedinců s odlišným mateřským jazykem
SVOBODOVÁ, Hana and Jana Marie TUŠKOVÁBasic information
Original name
Vybrané metody programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení ve výuce jedinců s odlišným mateřským jazykem
Name (in English)
Selected methods of the Reading and Writing for Critical Thinking programme in teaching individuals with a different mother tongue
Authors
SVOBODOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jana Marie TUŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Bohemica Olomucensia, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2023, 1803-876X
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60202 Specific languages
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/23:00134561
Organization unit
Faculty of Education
Keywords in English
Critikal thinking; procedures and methods; reading literacy; teaching Czech as a second/foreign language
Tags
Reviewed
Změněno: 19/2/2024 08:55, Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil.
V originále
Příspěvek se zaměřuje na možnosti využití vybraných metod a postupů programu Čtením a psaním pro kritické myšlení při výuce jedinců s odlišným mateřským jazykem. Většina z nich rozvíjí čtenářskou gramotnost chápanou jako schopnost porozumět, reflektovat a používat psaný text k dosažení určitých cílů, tedy k rozvoji vlastních dovedností a znalostí a aktivní účasti ve společnosti. Podstatu příspěvku tvoří ukázky praktického využití vybraných metod kritického myšlení ve výuce češtiny jako druhého/cizího jazyka, které slouží k motivaci a rozvoji psaní a mluvení. Příspěvek vznikl na základě výsledků vlastního výzkumu.
In English
The paper focuses on the possibilities of using selected methods and procedures of the Reading and Writing for Critical Thinking programme in teaching individuals with a different mother tongue. Most of them develop reading literacy understood as the ability to understand, reflect on and use written text to achieve certain goals, i.e. to develop one's own skills and knowledge and to actively participate in society. The essence of the paper consists of examples of practical use of selected methods of critical thinking in tea- ching Czech as a second/foreign language, which serve to motivate and develop writing and speaking. The paper is based on the results of my own research.
Links
TL03000293, research and development project |
|