J 2023

Vybrané metody programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení ve výuce jedinců s odlišným mateřským jazykem

SVOBODOVÁ, Hana and Jana Marie TUŠKOVÁ

Basic information

Original name

Vybrané metody programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení ve výuce jedinců s odlišným mateřským jazykem

Name (in English)

Selected methods of the Reading and Writing for Critical Thinking programme in teaching individuals with a different mother tongue

Authors

SVOBODOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jana Marie TUŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Bohemica Olomucensia, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2023, 1803-876X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60202 Specific languages

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/23:00134561

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

Critikal thinking; procedures and methods; reading literacy; teaching Czech as a second/foreign language

Tags

Reviewed
Změněno: 19/2/2024 08:55, Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil.

Abstract

V originále

Příspěvek se zaměřuje na možnosti využití vybraných metod a postupů programu Čtením a psaním pro kritické myšlení při výuce jedinců s odlišným mateřským jazykem. Většina z nich rozvíjí čtenářskou gramotnost chápanou jako schopnost porozumět, reflektovat a používat psaný text k dosažení určitých cílů, tedy k rozvoji vlastních dovedností a znalostí a aktivní účasti ve společnosti. Podstatu příspěvku tvoří ukázky praktického využití vybraných metod kritického myšlení ve výuce češtiny jako druhého/cizího jazyka, které slouží k motivaci a rozvoji psaní a mluvení. Příspěvek vznikl na základě výsledků vlastního výzkumu.

In English

The paper focuses on the possibilities of using selected methods and procedures of the Reading and Writing for Critical Thinking programme in teaching individuals with a different mother tongue. Most of them develop reading literacy understood as the ability to understand, reflect on and use written text to achieve certain goals, i.e. to develop one's own skills and knowledge and to actively participate in society. The essence of the paper consists of examples of practical use of selected methods of critical thinking in tea- ching Czech as a second/foreign language, which serve to motivate and develop writing and speaking. The paper is based on the results of my own research.

Links

TL03000293, research and development project
Name: Slovotvorný analyzátor pro výuku češtiny pro cizince (SLAN)
Investor: Technology Agency of the Czech Republic, Word-formation Analysis Software Tool for Teaching Czech for Foreigners (SLAN)