Detailed Information on Publication Record
2023
Pilotní design vysvědčení pro 1. a 2. stupeň ZŠ
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Michaela SPURNÁ, Hana HORKÁ, Jarmila BRADOVÁ, David HAVELKA et. al.Basic information
Original name
Pilotní design vysvědčení pro 1. a 2. stupeň ZŠ
Name (in English)
Pilot design of report cards for primary and lower secondary school
Authors
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michaela SPURNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Hana HORKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jarmila BRADOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution) and David HAVELKA (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
2023
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Projekty výzkumu a vývoje
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/23:00134564
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
vysvědčení; sumativní hodnocení; formativní hodnocení;
Keywords in English
school report card; summative assessment; formative assessment;
Změněno: 4/3/2024 14:46, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Byla vytvořena šablona vysvědčení pro 1. a 2. stupeň ZŠ. Řešitelský tým vycházel z premisy, že primárním účelem hodnocení je podpora učení a rozvoje žáků. Inovované vysvědčení plní funkci sumativního hodnocení – poskytuje informaci o dosažené úrovní výstupů žáků a jejich chování v konkrétním období ve vztahu k cílům vzdělávání, a zároveň obsahuje složku formativní. Formativní hodnocení poskytuje žákovi slovní zpětnou vazbu k jeho procesu učení, výsledkům a doporučení k dalšímu rozvoji. Současně slouží k jeho sebereflexi a dalšímu rozvoji žáka. Důraz na formativní složku na vysvědčení podporuje práci s formativním vzděláváním v průběhu celého školního roku a také práci s kritérii a stupnicemi tak, aby si je žáci i rodiče osvojili. Inovované vysvědčení plní tři základní požadavky hodnocení: hodnocení učení, hodnocení pro učení a hodnocení jako učení. Finální verze pilotního designu vysvědčení pro 1. a 2. stupeň ZŠ se představuje pod označením Vysvědčení JINAK a má celkem šest stran. Nově přichází s celou stránkou pro hodnocení chování (kompetencí) a celou stránkou pro sebehodnocení žáka.
In English
A report card template was created for grades 1 and 2 of primary school. The design team started from the premise that the primary purpose of assessment is to support pupils' learning and development. The innovated report card fulfils the function of summative assessment - it provides information about the level of pupils' achievement and behaviour in a specific period in relation to the learning objectives, and at the same time it contains a formative component. Formative assessment provides verbal feedback on the pupil's learning process, performance and recommendations for further development. At the same time, it serves for the pupil's self-reflection and further development. Emphasizing the formative component on report cards supports work with formative learning throughout the school year, as well as work with criteria and scales so that students and parents become familiar with them. The redesigned report card fulfills three basic assessment requirements: assessment for learning, assessment for learning, and assessment as learning. The final version of the pilot report card design for Primary 1 and 2 is presented under the name Report Cards Different and has a total of six pages. It now comes with a full page for behavioural (competency) assessment and a full page for pupil self-assessment.
Links
TL05000360, research and development project |
|