x 2023

Pilotní design vysvědčení pro 1. a 2. stupeň ZŠ

KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Michaela SPURNÁ, Hana HORKÁ, Jarmila BRADOVÁ, David HAVELKA et. al.

Basic information

Original name

Pilotní design vysvědčení pro 1. a 2. stupeň ZŠ

Name (in English)

Pilot design of report cards for primary and lower secondary school

Authors

KRATOCHVÍLOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michaela SPURNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Hana HORKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jarmila BRADOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution) and David HAVELKA (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

2023

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Projekty výzkumu a vývoje

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/23:00134564

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

vysvědčení; sumativní hodnocení; formativní hodnocení;

Keywords in English

school report card; summative assessment; formative assessment;
Změněno: 4/3/2024 14:46, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

Byla vytvořena šablona vysvědčení pro 1. a 2. stupeň ZŠ. Řešitelský tým vycházel z premisy, že primárním účelem hodnocení je podpora učení a rozvoje žáků. Inovované vysvědčení plní funkci sumativního hodnocení – poskytuje informaci o dosažené úrovní výstupů žáků a jejich chování v konkrétním období ve vztahu k cílům vzdělávání, a zároveň obsahuje složku formativní. Formativní hodnocení poskytuje žákovi slovní zpětnou vazbu k jeho procesu učení, výsledkům a doporučení k dalšímu rozvoji. Současně slouží k jeho sebereflexi a dalšímu rozvoji žáka. Důraz na formativní složku na vysvědčení podporuje práci s formativním vzděláváním v průběhu celého školního roku a také práci s kritérii a stupnicemi tak, aby si je žáci i rodiče osvojili. Inovované vysvědčení plní tři základní požadavky hodnocení: hodnocení učení, hodnocení pro učení a hodnocení jako učení. Finální verze pilotního designu vysvědčení pro 1. a 2. stupeň ZŠ se představuje pod označením Vysvědčení JINAK a má celkem šest stran. Nově přichází s celou stránkou pro hodnocení chování (kompetencí) a celou stránkou pro sebehodnocení žáka.

In English

A report card template was created for grades 1 and 2 of primary school. The design team started from the premise that the primary purpose of assessment is to support pupils' learning and development. The innovated report card fulfils the function of summative assessment - it provides information about the level of pupils' achievement and behaviour in a specific period in relation to the learning objectives, and at the same time it contains a formative component. Formative assessment provides verbal feedback on the pupil's learning process, performance and recommendations for further development. At the same time, it serves for the pupil's self-reflection and further development. Emphasizing the formative component on report cards supports work with formative learning throughout the school year, as well as work with criteria and scales so that students and parents become familiar with them. The redesigned report card fulfills three basic assessment requirements: assessment for learning, assessment for learning, and assessment as learning. The final version of the pilot report card design for Primary 1 and 2 is presented under the name Report Cards Different and has a total of six pages. It now comes with a full page for behavioural (competency) assessment and a full page for pupil self-assessment.

Links

TL05000360, research and development project
Name: Vývoj a implementace pilotního designu školního vysvědčení: Inovace závěrečného hodnocení žáků základní školy ve vazbě na komplexní rozvíjející hodnocení.
Investor: Technology Agency of the Czech Republic, Development and implementation of a pilot design end-semester /school certificate: Innovation of final pupils’ assessment in the elementary schools based on comprehensive concept of assessment.