PAVLICOVÁ, Martina and Lucie UHLÍKOVÁ. Proměny interpretace hudebního folkloru : od ochrany kultury po vznik hudebního žánru (na příkladu České republiky) (Transformations in the Interpretation of Music Folklore : From the Protection of Everyday Culture to the Emergence of a Music Genre (Using the Czech Republic as a Case Study)). In Přibylová, Irena; Uhlíková, Lucie. Od folkloru k world music : Nové cesty ke staré hudbě. první. Náměšť nad Oslavou: Městské kulturní středisko v Náměšti nad Oslavou, 2023, p. 9-23. ISBN 978-80-907033-8-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Proměny interpretace hudebního folkloru : od ochrany kultury po vznik hudebního žánru (na příkladu České republiky)
Name (in English) Transformations in the Interpretation of Music Folklore : From the Protection of Everyday Culture to the Emergence of a Music Genre (Using the Czech Republic as a Case Study)
Authors PAVLICOVÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Lucie UHLÍKOVÁ (203 Czech Republic).
Edition první. Náměšť nad Oslavou, Od folkloru k world music : Nové cesty ke staré hudbě, p. 9-23, 15 pp. 2023.
Publisher Městské kulturní středisko v Náměšti nad Oslavou
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/23:00133531
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-907033-8-4
ISSN 2336-565X
Keywords (in Czech) hudební folklor; transformace lidové tradice; hudební žánr; folklorní hnutí v České republice
Keywords in English music folklore; transformations of folk tradition; music genre; folk revivalism in the Czech Republic
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Eva Chovancová, učo 112294. Changed: 5/3/2024 07:44.
Abstract
Od 60. let se v české etnologii začaly rozvíjet snahy, které postupně začaly folklorní projevy ve své druhé existenci zařazovat do odborného výzkumu. Oblast folklorismu se někdy překrývala s existencí lidových tradic, někdy na nich stavěla a někdy se jimi v různé míře jen inspirovala. Rozlišení těchto kategorií nebylo snadné ani v minulosti a se stále rychlejším vývojem společnosti se v obecném povědomí zamlžovalo. V těchto intencích vznikl široký hudební žánr vycházející z hudební folkloru, který není snadné obsahově definovat. V příspěvku je nastíněna historie žánru, uzlové momenty jeho vývoje i jeho polyfunkčnost: mnoho kolektivů se prezentuje nejen na jevišti (spolu s tanečníky) a v koncertním prostředí, ale také se podílejí na lokálních etnokulturních tradicích.
Abstract (in English)
From the 1960s onwards, efforts began to develop in Czech ethnology, which gradually began to include folklore manifestations in their second existence in professional research. The field of folklorism sometimes overlapped with the existence of folk traditions, sometimes built on them, and sometimes was only inspired by them to varying degrees. The distinction in such defined categories was not easy even in the past, and with the increasingly rapid development of society, it became blurred in the general consciousness. Within this scope, a contemporary broad music genre, music folklore, has emerged that is not easy to define in terms of content. This paper shows historical formation of this genre, models moments of its development, and its polyfunctionality: many collectives present themselves not only on stage (together with dancers) and in concert settings (independently), but also participate in local ethno-cultural traditions.
Links
MUNI/A/1380/2022, interní kód MUName: Living Uncertainty
Investor: Masaryk University, Living Uncertainty
PrintDisplayed: 22/7/2024 10:20