ČERVENKOVÁ, Marie, Veronika DE AZEVEDO CAMACHO and Monika ŠEVEČKOVÁ. Interkulturní učení prostřednictvím videí vlogerů a youtuberů. In Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 5. 1st ed. Plzeň: Kolektiv autorů ZČU v Plzni, 2024. ISBN 978-80-261-1211-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Interkulturní učení prostřednictvím videí vlogerů a youtuberů
Name in Czech Interkulturní učení prostřednictvím videí vlogerů a youtuberů
Authors ČERVENKOVÁ, Marie, Veronika DE AZEVEDO CAMACHO and Monika ŠEVEČKOVÁ.
Edition 1. vyd. Plzeň, Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 5, 2024.
Publisher Kolektiv autorů ZČU v Plzni
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Language Centre
ISBN 978-80-261-1211-2
Keywords (in Czech) interkulturní učení, interkulturní komunikační kompetence, nedorozumění, youtuber
Keywords in English intercultural learning, intercultural communicative competence, misunderstandings, YouTuber
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Marie Červenková, Ph.D., učo 18575. Changed: 15/2/2024 09:27.
Abstract
Příspěvek vychází z konceptu kulturního ledovce (1976, Edward T Hall). Na rozdíl od učebnic, které akcentují témata „Big C“ culture, autorky příspěvku, vyučující francouzštinu, ruštinu a španělštinu, nabízí možné přístupy ke zvládnutí rozdílností vyplývajících ze „Small C“ culture. Zabývají se tím, jak předcházet komunikačním nezdarům v různých sociálních situacích. Žáci se při studiu kulturních konceptů mohou setkat se střetem kultur a rolí učitele by mělo být je motivovat ke zvládání komunikačních stylů a pravidel a zprostředkovat jim cestu, jak se vyvarovat kulturním šokům. Prezentace předkládá konkrétní modelové příklady založené na analýze obsahu videopříspěvků vlogerů a youtuberů ve třech zmíněných jazycích.
Abstract (in English)
The paper is based on the concept of the cultural iceberg (1976, Edward T Hall). In contrast to textbooks that emphasize "Big C" culture themes, the authors of the paper, who teach French, Russian and Spanish, offer possible approaches to managing the differences arising from "Small C" culture. They address how to prevent communication failures in different social situations. Students may encounter culture clashes when studying cultural concepts, and the role of the teacher should be to motivate them to master communication styles and rules and to provide them with a way to avoid culture shock. The presentation presents concrete model examples based on content analysis of video posts by vloggers and youtubers in the three languages mentioned above.
PrintDisplayed: 29/9/2024 16:32