2024
Břetislav Malý / Soft Steel
MRÁZOVÁ, MartinaZákladní údaje
Originální název
Břetislav Malý / Soft Steel
Název anglicky
Břetislav Malý / Soft Steel
Autoři
Vydání
2024
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Uspořádání (zogranizování) výstavy (s/bez krit. katal.)
Obor
60401 Arts, Art history
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Klíčová slova anglicky
Břetislav Malý; contemporary painting; art; exhibition; minimalism; polarization; steel
Změněno: 16. 4. 2024 12:52, Mgr. et Mgr. Martina Mrázová
V originále
Vzpomeňme si, jak v galeriích před obrazy často hledáme vhodný úhel, abychom malbu mezi světelnými odlesky vůbec zahlédli. Víme, že barvy vnímáme díky jejich schopnosti pohlcovat a odrážet paprsky světla. Odražené světlo ale zároveň vytváří bariéru z odlesků, které se mění s každou změnou světelných podmínek. Co tedy vlastně vidíme, když se díváme na obraz? Nevnímáme místo něj spíš jakýsi vizuální smog, který víceméně ulpívá na povrchu a brání nám proniknout k samotné matérií obrazu? Úvahy o podstatě obrazu a možnostech našeho vnímání vedly Břetislava Malého k promýšlení obrazových situací, ve kterých staví elementární aspekty malby do nových pozic a vztahů. Plocha obrazu jako tradiční pole vizuálního zájmu je v jeho obrazových objektech radikálně vychýlená z osy. Náš zrak nemůže ulpívat na povrchu malby, neboť zde žádná frontální plocha není. Přísné ocelové konstrukce svírají na sebe navrstvená plátna pojednaná čistým grafitem, které dávají tušit přítomnost malířské plochy. Namísto ní jsou ale zvýznamněné strukturální vztahy obrazu, ať už v podobě profilů vrstvených přírodních pláten, nebo v podobě hutných homogenních struktur z navařovaných ocelových linií, které v kontrastu se striktními ocelovými pásovinami působí nečekaně měkce, jako by pozorovateli nepřístupnou plochu otevíraly.
Anglicky
Let's remember how in galleries in front of paintings we often look for a suitable angle in order to catch a glimpse of the painting among the light reflections. We know that we perceive colors because of their ability to absorb and reflect light rays. At the same time, the reflected light creates a barrier of glare that changes with every change in lighting conditions. So what do we actually see when we look at a picture? Do we not perceive instead a kind of visual smog that more or less clings to the surface and prevents us from penetrating to the very matter of the image? Reflections on the essence of the image and the possibilities of our perception led Břetislav Malý to think through pictorial situations in which he places elementary aspects of painting in new positions and relationships. The image surface as a traditional field of visual interest is radically deviated from the axis in his pictorial objects. Our eyes cannot stick to the surface of the painting, because there is no frontal surface. Rigid steel structures hold together layered canvases treated with pure graphite, which give the impression of the presence of a painting surface. Instead, however, the structural relationships of the image are emphasized, either in the form of profiles of layered natural canvases, or in the form of dense homogeneous structures made of welded steel lines, which in contrast to the strict steel strips appear unexpectedly soft, as if they open up an area inaccessible to the observer.