C 2023

Role veřejných knihoven v rozvoji čtenářské a informační gramotnosti a čtenářství žáků

MAZÁČOVÁ, Pavlína

Basic information

Original name

Role veřejných knihoven v rozvoji čtenářské a informační gramotnosti a čtenářství žáků

Name in Czech

Role veřejných knihoven v rozvoji čtenářské a informační gramotnosti a čtenářství žáků

Name (in English)

The role of public libraries in the development of reading and information literacy and pupils' reading

Edition

Praha, Inspirace pro rozvoj čtenářských dovedností PIRLS, p. 160-176, 17 pp. 2023

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-88492-55-9

Keywords (in Czech)

veřejná knihovna; učící knihovník; čtenářská gramotnost; informační vzdělávání; čtenářství; žák

Keywords in English

public library; teaching librarian; reading literacy; information literacy; readership; pupil
Změněno: 17/2/2024 18:34, Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.

Abstract

V originále

Odborná publikace přináší výzkumný kontext a aplikační impakt mezinárodního šetření PIRLS do výzkumného pole věnovaného gramotnostem i do školního edukačního prostoru. Akcentuje potřebu rozvoje čtení a čtenářství mladších žáků pro radost, roli veřejných knihoven a spolupráci knihoven a škol.

In English

This expert publication brings the research context and application impact of the international PIRLS survey to the literacy research field and to the school education space. It highlights the need to develop younger students' reading and reading for pleasure, the role of public libraries, and library-school collaboration.