Prepodavane na bălgarski ezik kato čužd za naprednali - aspekti i pomoštna literatura
KREJČOVÁ, Elena. Prepodavane na bălgarski ezik kato čužd za naprednali - aspekti i pomoštna literatura (Teaching Bulgarian as a foreign language for advanced students - aspects and supporting literature). In Sema Dževdžet Kucarova. Părva nacionalna naučna konferencija s meždunarodno učastie "Ezik i nauka". Sbornik dokladi. 1st ed. Plovdiv: Medicinski universitet – Plovdiv, 2024, p. 37-42. ISBN 978-619-237-129-6. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Prepodavane na bălgarski ezik kato čužd za naprednali - aspekti i pomoštna literatura |
Name in Czech | Výuka bulharštiny jako cizího jazyka pro pokročilé - aspekty a podpůrná literatura |
Name (in English) | Teaching Bulgarian as a foreign language for advanced students - aspects and supporting literature |
Authors | KREJČOVÁ, Elena. |
Edition | 1. vyd. Plovdiv, Părva nacionalna naučna konferencija s meždunarodno učastie "Ezik i nauka". Sbornik dokladi, p. 37-42, 6 pp. 2024. |
Publisher | Medicinski universitet – Plovdiv |
Other information | |
---|---|
Original language | Bulgarian |
Type of outcome | Proceedings paper |
Field of Study | 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems] |
Country of publisher | Bulgaria |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Publication form | printed version "print" |
Organization unit | Faculty of Arts |
ISBN | 978-619-237-129-6 |
Keywords (in Czech) | bulharština jako cizí jazyk; zdroje; strategie ve výuce; typy cvičení |
Keywords in English | Bulgarian as a foreign language; resources; strategies in teaching; types of exercises |
Changed by | Changed by: doc. Mgr. Elena Krejčová, Ph.D., učo 23084. Changed: 20/2/2024 18:22. |
Abstract |
---|
Celta na statijata e da predstavi aktualni resursi za obučenie po bălgarski ezik kato čužd za naprednali - za studenti s vladeene na bălgarski ezik na nivo C1-C2 ot Evropejskata ezikova ramka, studenti v magistărska stepen, programi po bălgaristika ili podgotvjašti se za prevodači. Obărnato e vnimanie na săvremennite iziskvanija kăm tozi vid didaktičeska literatura, a imenno tjachnata dostăpnost, naličie v internet platformi, văzmožnost za otdalečen dostăp i izpolzvane. Tekstăt opisva raznoobrazieto ot učebni pomagala, publikuvani prez poslednite godini, kato razgležda tjachnata struktura, tematičen obchvat i koncepcija. Iljustrirano e s tipove upražnenija, zasjagašti tjachnata nasočenost i văzmožnostta za rabota ot strana na učitelja i obučaemija. Daden e ueb adres za vsički učebni pomagala, koito sa kačeni onlajn săs svoboden dostăp. |
Abstract (in Czech) |
---|
Cílem článku je představit aktuální zdroje pro výuku bulharštiny jako cizího jazyka pro pokročilé studenty - pro studenty se znalostí bulharštiny na úrovni C1-C2 Evropského referenčního rámce pro jazyky, studenty magisterského studia programy bulharistiky nebo ti, kteří se připravují stát se překladateli. Pozornost je věnována moderním požadavkům na tento typ didaktické literatury, a to jejich dostupnosti, dostupnosti na internetových platformách, možnosti vzdáleného přístupu a využití. Text popisuje rozmanitost učebních pomůcek vydaných v posledních letech, zabývá se jejich strukturou, tematickým rozsahem a pojetím. Je ilustrována typy cvičení, dotýkajících se jejich zaměření a možností práce ze strany učitele a žáka. U všech učebních pomůcek, které jsou nahrány online s volným přístupem, je uvedena webová adresa. |
Abstract (in English) |
---|
The aim of the article is to present up-to-date resources for teaching Bulgarian as a foreign language for advanced students - for students with a knowledge of Bulgarian at the C1-C2 level of the European Framework of Reference for Languages, students in Master's programmes in Bulgarian Studies or those preparing to become translators. Attention is paid to the modern requirements for this type of didactic literature, namely their accessibility, availability on Internet platforms, the possibility of remote access and use. The text describes the variety of teaching aids published in recent years, addressing their structure, thematic scope and concept. It is illustrated with types of exercises, touching upon their focus and the possibility of work on the part of the teacher and the learner. A web address is given for all the teaching aids that are uploaded online with free access. |
Links | |
---|---|
MUNI/A/1479/2023, interní kód MU | Name: Identita, ekvivalence a jinakost v slovanských jazycích, literaturách a kulturách |
Investor: Masaryk University, Identity, equivalence and otherness in Slavic languages, literatures and cultures |
PrintDisplayed: 15/10/2024 22:04