k 2024

Interkulturní učení prostřednictvím videí vlogerů a youtuberů

ČERVENKOVÁ, Marie, Veronika DE AZEVEDO CAMACHO and Monika ŠEVEČKOVÁ

Basic information

Original name

Interkulturní učení prostřednictvím videí vlogerů a youtuberů

Name in Czech

Interkulturní učení prostřednictvím videí vlogerů a youtuberů

Edition

Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 5, 2024

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Language Centre

ISBN

978-80-261-1211-2

Keywords (in Czech)

interkulturní učení, interkulturní komunikační kompetence, nedorozumění, youtuber

Keywords in English

intercultural learning, intercultural communicative competence, misunderstandings, YouTuber

Tags

Reviewed
Změněno: 24/6/2024 13:38, Mgr. Marie Červenková, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek vychází z konceptu kulturního ledovce (1976, Edward T Hall). Na rozdíl od učebnic, které akcentují témata „Big C“ culture, autorky příspěvku, vyučující francouzštinu, ruštinu a španělštinu, nabízí možné přístupy ke zvládnutí rozdílností vyplývajících ze „Small C“ culture. Zabývají se tím, jak předcházet komunikačním nezdarům v různých sociálních situacích. Žáci se při studiu kulturních konceptů mohou setkat se střetem kultur a rolí učitele by mělo být je motivovat ke zvládání komunikačních stylů a pravidel a zprostředkovat jim cestu, jak se vyvarovat kulturním šokům. Prezentace předkládá konkrétní modelové příklady založené na analýze obsahu videopříspěvků vlogerů a youtuberů ve třech zmíněných jazycích.

In English

The paper is based on the concept of the cultural iceberg (1976, Edward T Hall). In contrast to textbooks that emphasize "Big C" culture themes, the authors of the paper, who teach French, Russian and Spanish, offer possible approaches to managing the differences arising from "Small C" culture. They address how to prevent communication failures in different social situations. Students may encounter culture clashes when studying cultural concepts, and the role of the teacher should be to motivate them to master communication styles and rules and to provide them with a way to avoid culture shock. The presentation presents concrete model examples based on content analysis of video posts by vloggers and youtubers in the three languages mentioned above.