Enhancing Lyric Meaning: The Interplay of Language and Music in Song
KARBANOVÁ, Alice. Enhancing Lyric Meaning: The Interplay of Language and Music in Song. In 46th Annual Conference of the German Linguistic Society (DGfS). 2024. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Enhancing Lyric Meaning: The Interplay of Language and Music in Song |
Name in Czech | Hudba umocňuje význam textu |
Name (in English) | Enhancing Lyric Meaning: The Interplay of Language and Music in Song |
Authors | KARBANOVÁ, Alice. |
Edition | 46th Annual Conference of the German Linguistic Society (DGfS), 2024. |
Other information | |
---|---|
Type of outcome | Presentations at conferences |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
WWW | domovská stránka konference |
Keywords (in Czech) | afektivní prosodie, kognitivní sémantika, psycholingvistika |
Keywords in English | affective prosody, cognitive semantics, psycholinguistics |
Tags | International impact |
Changed by | Changed by: Mgr. Alice Karbanová, učo 398495. Changed: 4/3/2024 09:58. |
Abstract |
---|
My presentation was part of Working Group 2, "Attitudinal Meaning in Prosody," which explored the cross-linguistic aspects of prosody and its connections to pragmatics and semantics. The session delved into how prosody conveys a speaker's attitude toward their message or listener, particularly through emotional states and their prosodic manifestations. In my talk i argued, that music acquires meaning by imitating the prosodic contour of people in a specific emotional states. By attending to those isomorphic imitations, listeners decode the conveyed meaning of musical elements. These psychoacoustic cues manifest consistent patterns across cultures, substantiating the universality of their recognition. I have also presented the ongoing experimental phase of my research which seeks to unveil how concepts adjust based on inferences drawn from communicative intentions embedded within musical cues. The feedback from the audience was highly positive, providing valuable insights and suggestions for my dissertation. |
Abstract (in Czech) |
---|
Moje prezentace byla součástí pracovní skupiny 2 "Attitudinal Meaning in Prosody", která zkoumala mezijazykové aspekty prosodie a její propojení s pragmatikou a sémantikou. Tento workshop se zabýval tím, jak prosodie vyjadřuje postoj mluvčího k vlastnímu sdělení nebo posluchači, zejména prostřednictvím emocionálních stavů a jejich prosodických projevů. Moje přednáška se soustředila na sémantiku hudby a na způsob, jakým hudba získává význam prostřednictvím napodobování prosodických kontur lidí v určitých emocionálních stavech. Vnímáním těchto izomorfních imitací posluchači dekódují sdělovaný význam hudebních prvků. Tyto psychoakustické signály vykazují konzistentní vzorce napříč kulturami, což dokládá univerzálnost jejich rozpoznávání. Dále jsem představila také právě probíhající experimentální fázi svého výzkumu, která se snaží odhalit, jak se význam jazykových konceptů proměňuje v závislosti na hudebním doprovodu. Ohlasy posluchačů byly velmi pozitivní a poskytly cenné poznatky a podněty pro mou disertační práci. |
Abstract (in English) |
---|
My presentation was part of Working Group 2, "Attitudinal Meaning in Prosody," which explored the cross-linguistic aspects of prosody and its connections to pragmatics and semantics. The session delved into how prosody conveys a speaker's attitude toward their message or listener, particularly through emotional states and their prosodic manifestations. In my talk i argued, that music acquires meaning by imitating the prosodic contour of people in a specific emotional states. By attending to those isomorphic imitations, listeners decode the conveyed meaning of musical elements. These psychoacoustic cues manifest consistent patterns across cultures, substantiating the universality of their recognition. I have also presented the ongoing experimental phase of my research which seeks to unveil how concepts adjust based on inferences drawn from communicative intentions embedded within musical cues. The feedback from the audience was highly positive, providing valuable insights and suggestions for my dissertation. |
Links | |
---|---|
MUNI/A/1072/2022, interní kód MU | Name: Výzkum kognitivních procesů zpracování hudby a jazyka prostřednictvím konceptuálního primingu |
Investor: Masaryk University |
PrintDisplayed: 20/7/2024 19:20