V 2024

Média veřejné služby v Česku: očekávání a hodnocení ze strany veřejnosti

URBÁNIKOVÁ, Marína

Basic information

Original name

Média veřejné služby v Česku: očekávání a hodnocení ze strany veřejnosti

Name (in English)

Public Service Media in the Czech Republic: Public Expectations and Evaluation

Edition

Brno, 37 pp. 2024

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Výzkumná zpráva

Field of Study

50800 5.8 Media and communications

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

Czech Television; Czech Radio; audience expectations; audience evaluation; willingness to pay; public service media
Změněno: 9/3/2024 18:19, Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D.

Abstract

V originále

Tato zpráva sumarizuje výsledky dotazníkového šetření realizovaného na vzorku 1 700 respondentů reprezentativním pro českou populaci ve věku 18+ z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, velikosti místa bydliště, kraje a četnosti užívání internetu. Průzkum se zaměřil zejména na představy o financování a ochotu platit za média veřejné služby a očekávání a hodnocení ve vztahu k České televizi (ČT) a Českému rozhlasu (ČRo). Výsledky naznačují, že hlavní část veřejnosti vnímá Českou televizi i Český rozhlas jako důležité společenské instituce a média veřejné služby obecně považuje za potřebná. Zjevný je také příklon k širokému vymezení jejich poslání: veřejnost od ČT a ČRo očekává naplňování celé řady úkolů a funkcí, včetně té zábavné. Celkově je hlavní část veřejnosti se službami ČT a ČRo převážně spokojena. Podíl nespokojené části, která je k médiím veřejné služby kritická a nepovažuje je za důležité, dosahuje zhruba čtvrtiny až třetiny (v závislosti na přesné formulaci otázky). Navzdory rozsáhlým očekáváním a převážné spokojenosti ale většina lidí se zvýšením rozhlasového a televizního poplatku nesouhlasí.

In English

This report summarizes the results of a questionnaire survey conducted on a sample of 1,700 respondents representative of the Czech population aged 18+ in terms of gender, age, education, size of place of residence, region and frequency of Internet use. The survey primarily focused on public perceptions regarding funding and willingness to pay for public service media, as well as expectations and evaluations concerning Czech Television (CT) and Czech Radio (CRo). The findings indicate that the main part of the public views Czech Television and Czech Radio as crucial social institutions and deems public service media generally necessary. Moreover, there is a noticeable tendency to define their mission broadly, with the public expecting CT and CRo to fulfill a range of tasks and functions, including entertainment. Overall, a majority of the public expresses satisfaction with the services provided by CT and CRo. However, approximately a quarter to a third of respondents, depending on the exact wording of the question, express dissatisfaction and criticism towards public service media, considering them less important. Despite broad expectations and overwhelming satisfaction, the majority of respondents disagree with the proposed increase in the radio and television licence fee.

Links

GA22-30563S, research and development project
Name: Re-konceptualizace role českých médií veřejné služby: očekávání, výzvy a příležitosti
Investor: Czech Science Foundation, Rethinking the Role of Czech Public Service Media: Expectations, Challenges, and Opportunities

Files attached