Detailed Information on Publication Record
2023
Nástroje kontroly akademické samosprávy při uskutečňování vzdělávací činnosti
JURNÍKOVÁ, JanaBasic information
Original name
Nástroje kontroly akademické samosprávy při uskutečňování vzdělávací činnosti
Name (in English)
CONTROL OF ACADEMIC SELF-GOVERNMENT IN THE IMPLEMENTATION OF EDUCATIONAL ACTIVITIES
Authors
Edition
1. vyd. Bratislava, Bratislavské právnické fórum 2023: Garancia uplatňovania princípov právneho štátu vo verejnej správe. p. s. 93-106. 2023
Publisher
Bratislava: Právnická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave
Other information
Type of outcome
Stať ve sborníku
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
ISBN
978-80-7160-701-4
Keywords (in Czech)
akademická samospráva, vysoké školy, kontrola, institucionální akreditace, kvalita vzdělávání,
Keywords in English
academic self-government, universities, control, institutional accreditation, quality of education
Tags
Reviewed
Změněno: 11/3/2024 12:02, JUDr. Jana Jurníková, Ph.D.
Abstract
In Czech
Stať se zabývá jedním ze segmentů akademické samosprávy, a tou je vzdělávací činnost. Klade si otázku, jaká je role státu při zajištění kvality vzdělávací činnosti, jaká je role vysoké školy a všímá si vztahu mezi těmito dvěma subjekty. V úvodní části je blíže specifikován pojem akademická samospráva a požadavek zajištění kvality vzdělávacího procesu. Pozornost je věnována především studijním programům a podmínkám jejich vzniku a uskutečňování. Centrem pozornosti je institucionální akreditace, její povaha a dopad na vnitrouniverzitní prostředí, cílem však není podat detailní analýzu řízení o udělení institucionální akreditace. Stať se dále zamýšlí nad rolí Akreditačního úřadu ve vztahu k vysokým školám. Institucionální akreditace přináší vysokým školám vyšší míru autonomie, ovšem tato neznamená libovůli při tvorbě studijních programů, a naopak klade vysoké nároky na kultivovanost vysokoškolského prostředí, schopnost sami si vytvářet pravidla zajištění kvality vzdělávacího procesu (a nejen jeho) a tato následně dodržovat. Nelze opomenout významnou roli fakult a nutnost zajištění kontroly i na této úrovni. Najít správný mechanismus kontroly vysokých škol ze strany státu, který by byl efektivní a zároveň příliš neomezoval vysoké školy ve své autonomii, není jednoduché, a lze očekávat, že stávající systém kontroly jak v případě akreditací, tak i kvality vzdělávaní, bude předmětem dalších diskusí.