D 2023

Nástroje kontroly akademické samosprávy při uskutečňování vzdělávací činnosti

JURNÍKOVÁ, Jana

Basic information

Original name

Nástroje kontroly akademické samosprávy při uskutečňování vzdělávací činnosti

Name (in English)

CONTROL OF ACADEMIC SELF-GOVERNMENT IN THE IMPLEMENTATION OF EDUCATIONAL ACTIVITIES

Edition

1. vyd. Bratislava, Bratislavské právnické fórum 2023: Garancia uplatňovania princípov právneho štátu vo verejnej správe. p. s. 93-106. 2023

Publisher

Bratislava: Právnická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave

Other information

Type of outcome

Stať ve sborníku

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

ISBN

978-80-7160-701-4

Keywords (in Czech)

akademická samospráva, vysoké školy, kontrola, institucionální akreditace, kvalita vzdělávání,

Keywords in English

academic self-government, universities, control, institutional accreditation, quality of education

Tags

Reviewed
Změněno: 11/3/2024 12:02, JUDr. Jana Jurníková, Ph.D.

Abstract

In Czech

Stať se zabývá jedním ze segmentů akademické samosprávy, a tou je vzdělávací činnost. Klade si otázku, jaká je role státu při zajištění kvality vzdělávací činnosti, jaká je role vysoké školy a všímá si vztahu mezi těmito dvěma subjekty. V úvodní části je blíže specifikován pojem akademická samospráva a požadavek zajištění kvality vzdělávacího procesu. Pozornost je věnována především studijním programům a podmínkám jejich vzniku a uskutečňování. Centrem pozornosti je institucionální akreditace, její povaha a dopad na vnitrouniverzitní prostředí, cílem však není podat detailní analýzu řízení o udělení institucionální akreditace. Stať se dále zamýšlí nad rolí Akreditačního úřadu ve vztahu k vysokým školám. Institucionální akreditace přináší vysokým školám vyšší míru autonomie, ovšem tato neznamená libovůli při tvorbě studijních programů, a naopak klade vysoké nároky na kultivovanost vysokoškolského prostředí, schopnost sami si vytvářet pravidla zajištění kvality vzdělávacího procesu (a nejen jeho) a tato následně dodržovat. Nelze opomenout významnou roli fakult a nutnost zajištění kontroly i na této úrovni. Najít správný mechanismus kontroly vysokých škol ze strany státu, který by byl efektivní a zároveň příliš neomezoval vysoké školy ve své autonomii, není jednoduché, a lze očekávat, že stávající systém kontroly jak v případě akreditací, tak i kvality vzdělávaní, bude předmětem dalších diskusí.