D 2023

Renesanční latinská polyfonie a její nadkonfesijní charakter ve střední Evropě na základě srovnání notovaných pramenů a soupisů hudebnin

MAŇAS, Vladimír

Basic information

Original name

Renesanční latinská polyfonie a její nadkonfesijní charakter ve střední Evropě na základě srovnání notovaných pramenů a soupisů hudebnin

Name in Czech

Renesanční latinská polyfonie a její nadkonfesijní charakter ve střední Evropě na základě srovnání notovaných pramenů a soupisů hudebnin

Name (in English)

Superconfessional character of Latin polyphony in Central Europ

Authors

MAŇAS, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Bratislava, Pramene slovenskej hudby XI. Hudba a liturgia. Zborník z 11. konferencie cyklu Pramene slovenskej hudby, Skalica, 19. – 20. októbra 2022, p. 105-116, 12 pp. 2023

Publisher

Slovenská národná skupina Medzinárodného združenia hudobných knižníc, archívov a dokumentačných centier, Hudobné centrum

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

RIV identification code

RIV/00216224:14210/23:00133789

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-972230-7-6

Keywords (in Czech)

hudební inventář; latinská polyfonie; repertoár; hudební rukopisy; nototisk

Keywords in English

musical inventory; Latin polyphony; repertoire; musical manuscripts; music printings

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 16/3/2024 23:25, doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.

Abstract

V originále

Předpokládaný nadkonfesijní charakter latinské polyfonie je konfrontován s dobovými hudebními inventáři z různých lokalit střední Evropy. Rozdíly mezi jednotlivými prameny odrážejí primárně dobu vzniku inventáře, resp. budování samotné hudební sbírky. Zároveň je nutné počítat s určitými limity těchto pramenů, které zachycují především tištěné a svázané hudebniny. Proto je nutné konfrontovat jejich údaje s repertoárovou strukturou samotných dochovaných hudebnin

In English

The assumed superconfessional character of Latin polyphony is confronted with contemporary musical inventories from various localities in Central Europe. The differences between the sources primarily reflect the time of the inventory’s creation or the building of the music collection itself. At the same time, it is necessary to take into account certain limitations of these sources, which mainly depict printed and bound music. Therefore, it is necessary to confront their data with the repertoire structure of the surviving music books themselves