Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{2384877, author = {Koželuhová, Eva and Loudová Stralczynská, Barbora and Syslová, Zora}, article_location = {Praha}, article_number = {1}, doi = {http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2023.13}, keywords = {pre-primary education; Czechia; curriculum quality; designing of education contents; teachers’ approaches; transformation process}, language = {cze}, issn = {1802-4637}, journal = {Orbis Scholae}, title = {Dítě, nebo tradice? Plánování vzdělávacího obsahu v předškolním vzdělávání}, url = {https://karolinum.cz/casopis/orbis-scholae/rocnik-17/cislo-1/clanek-11681}, volume = {17}, year = {2023} }
TY - JOUR ID - 2384877 AU - Koželuhová, Eva - Loudová Stralczynská, Barbora - Syslová, Zora PY - 2023 TI - Dítě, nebo tradice? Plánování vzdělávacího obsahu v předškolním vzdělávání JF - Orbis Scholae VL - 17 IS - 1 SP - 71-86 EP - 71-86 PB - Karolinum SN - 18024637 KW - pre-primary education KW - Czechia KW - curriculum quality KW - designing of education contents KW - teachers’ approaches KW - transformation process UR - https://karolinum.cz/casopis/orbis-scholae/rocnik-17/cislo-1/clanek-11681 N2 - Příspěvek se zabývá problematikou tvorby školních (ŠVP) a třídních vzdělávacích programů (TVP) v předškolním vzdělávání. Cílem studie bylo zjistit, jaké názory mají studenti-učitelé z fakult připravujících učitele mateřských škol v České republice na koncipování vzdělávacího obsahu ve školních a třídních vzdělávacích programech a s jakým pojetím jejich tvorby se ve své pedagogické praxi setkávají. Data byla získána dotazníkovým šetřením v letech 2020 a 2021 mezi studenty-učiteli kombinované formy bakalářských a magisterských studijních programů fakult připravujících učitele mateřských škol v České republice (celkem 1001, návratnost 35,6 %). Pro tento příspěvek byla využita data od respondentů pracujících na pozici učitelky v mateřské škole (N = 224). Výsledky ukázaly, že tvorba ŠVP mateřských škol je silně zatížena pedagogickou tradicí sociocentrického přístupu. Převažuje chronologické pojetí uspořádání vzdělávacích obsahů ve školních kurikulech (63 %). Téměř třetina učitelů si vytváří třídní vzdělávací programy na celý rok dopředu. Pouze 44 % respondentů navrhuje vzdělávací témata v průběhu školního roku. V názorech respondentů převažovalo flexibilnější pojetí zdůvodňované respektem k dítěti, avšak přesto se v dílčích výpovědích stále projevovalo nepochopení principu osobnostně orientovaného vzdělávání. ER -
KOŽELUHOVÁ, Eva, Barbora LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ a Zora SYSLOVÁ. Dítě, nebo tradice? Plánování vzdělávacího obsahu v předškolním vzdělávání. \textit{Orbis Scholae}. Praha: Karolinum, 2023, roč.~17, č.~1, s.~71-86. ISSN~1802-4637. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2023.13.
|