NOVÁKOVÁ, Eva, Zora SYSLOVÁ and Veronika NAJVAROVÁ. Personal development of the child in a heterogeneous classroom. In Innovative Educational Technologies in the System of Continuous Education: From Preschool Education to Adult Education Ukrainian and Global Experience of Implementation. 2024.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Personal development of the child in a heterogeneous classroom
Name in Czech Osobnostní rozvoj dítěte v heterogenní třídě
Authors NOVÁKOVÁ, Eva, Zora SYSLOVÁ and Veronika NAJVAROVÁ.
Edition Innovative Educational Technologies in the System of Continuous Education: From Preschool Education to Adult Education Ukrainian and Global Experience of Implementation, 2024.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Ukraine
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) osobnostní rozvoj, heterogenní třída, mateřská škola
Keywords in English personal development, heterogeneous class, kindergarten
Changed by Changed by: Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D., učo 14647. Changed: 20/3/2024 09:59.
Abstract
Our presentation aims to enrich the discussion on the impact of classroom design on the effectiveness of children's development within the perspective of future teachers. We will present research carried out in the Czech Republic. The aim of the research was to find out what kindergarten student teachers' opinion on age-heterogeneous classrooms is and what arguments they base their opinion on. The research findings show that they prefer heterogeneous classroom arrangements, although their views are not entirely clear. Their main argument for a heterogeneous arrangement that children of different ages and mental maturity can interact in different ways, and that younger children can gain a lot of knowledge from older children. They see the disadvantage of a heterogeneous classroom as the fact that each age group needs a different educational exposure. They consider the personal characteristics of the teacher, his creativity and empathy, and the high quality of his didactic and communicative competences to be a prerequisite for children's development.
Abstract (in Czech)
Cílem naší prezentace je obohatit diskusi o vlivu věkového uspořádání třídy na efektivitu rozvoje dětí z pohledu budoucích učitelů. Představíme výzkum realizovaný v České republice. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaký je názor studentů učitelství mateřských škol na věkově heterogenní třídy a o jaké argumenty svůj názor opírají. Z výsledků výzkumu vyplývá, že preferují heterogenní uspořádání tříd, i když jejich názory nejsou zcela jednoznačné. Jejich hlavním argumentem pro heterogenní uspořádání, že děti různého věku a mentální vyspělosti spolu mohou různě komunikovat a že mladší děti mohou získat mnoho poznatků od starších dětí. Nevýhodu heterogenní třídy spatřují v tom, že každá věková skupina potřebuje jiné vzdělávací působení. Za předpoklad rozvoje dětí považují osobnostní charakteristiky učitele, jeho kreativitu a empatii a vysokou kvalitu jeho didaktických a komunikačních kompetencí.
PrintDisplayed: 7/9/2024 16:16