MARINIČ, Peter. Vliv socioekonomického statusu na vzdělávání a vznik potenciálních problémových situací (The influence of socioeconomic status on education and the emergence of potential problem situations). In 16. didaktická konferencia s medzinárodnou. 2023.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vliv socioekonomického statusu na vzdělávání a vznik potenciálních problémových situací
Name (in English) The influence of socioeconomic status on education and the emergence of potential problem situations
Authors MARINIČ, Peter.
Edition 16. didaktická konferencia s medzinárodnou, 2023.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) socioekonomický status; problémové situace; vzdělávací výsledky
Keywords in English socioeconomic status; problem situations; educational outcomes
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D., učo 137627. Changed: 26/3/2024 15:47.
Abstract
Každý žák vychází z určitého domácího prostředí, které ovlivňuje jak jeho socializaci do společnosti, tak volbu vzdělávací dráhy ale i proces vzdělávání společně s výsledky a efekty učení. Tyto faktory pak dále ovlivňují i jeho uplatnění v pracovním nebo osobním životě. Domácí prostředí, tedy prostředí rodiny, které má tyto silné formativní účinky je mimo jiné podmíněno i ekonomickou, sociální a kulturní situací dané rodiny, kterou lze identifikovat prostřednictvím socioekonomického statusu. Příspěvek tedy prostřednictvím analýzy dostupných materiálů, zejména z oblasti šetření zaměřených na dosahované vzdělávací výsledky, jako například PISA, ale i dalších zdrojů identifikuje propojení socioekonomického statusu na vzdělávání a výsledky učení. Na základě těchto zjištění následně identifikuje potenciální problémy a problémové situace ve vzdělávání.
Abstract (in English)
Each pupil comes from a certain home environment, which influences both his socialization into society and the choice of educational path, as well as the educational process together with the results and effects of learning. These factors further influence its application in work or personal life. The home environment, i.e. the family environment, which has these strong formative effects, is conditioned, among other things, by the economic, social and cultural situation of the given family, which can be identified through socio-economic status. Therefore, the contribution identifies the connection of socio-economic status to education and learning outcomes through the analysis of available materials, especially from the field of research focused on achieved educational results, such as PISA, but also other sources. Based on these findings, it subsequently identifies potential problems and problematic situations in education.
Links
MUNI/IVV/0778/2023, interní kód MUName: Problémové situace ve výuce na středních školách
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 27/7/2024 13:53