Detailed Information on Publication Record
2024
Klinická biochemie : bakalářský obor Zdravotní laborant
DASTYCH, MilanBasic information
Original name
Klinická biochemie : bakalářský obor Zdravotní laborant
Authors
Edition
2. dotisk 3. vyd. Brno, 2024
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Učební texty pomůcky (vč. dílčích kapitol v učebnicích)
Field of Study
30000 3. Medical and Health Sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
ISBN
978-80-210-7788-1
Tags
Změněno: 2/4/2024 14:24, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá
Abstract
V originále
Učební text je určen pro studenty bakalářského oboru Zdravotní laborant. Klinická biochemie je jedním ze sedmi profilových laboratorních oborů, ve kterých získává student odborné znalosti a praktické dovednosti v průběhu bakalářského studia. Text je rozdělen na tři tématicky odlišné části. Obecná část obsahuje kapitoly, které jsou v mnohém společné pro různé laboratorní obory. Popisuje procesy laboratorní diagnostiky, týmovou spolupráci všech pracovních kategorií, laboratorní informační systémy, management a ekonomiku laboratorních provozů. Jsou probírány základní analytické znaky metod, způsoby kalibrace a vyjadřování laboratorních nálezů. Podrobně jsou popsány faktory, které mohou významným způsobem ovlivnit validitu výsledku; interní a externí kontrola kvality, možné interference a typy chyb laboratorních analýz. Klinická část popisuje všechny důležité systémy, orgány a tkáně se zaměřením na správnou indikaci a interpretaci biochemických laboratorních nálezů v diagnostickém procesu. Analytická část v přehledné formě zachycuje analytické postupy používané v laboratorní biochemické diagnostice. Základ tvoří doporučené, rutinní metody s popisem principů, reakčních postup a funkcí jednotlivých součástí reakčních směsí. Pozornost je věnována existující návaznosti a nejistotě jednotlivých analytických postupů. Učební text je nejenom pomůckou pro zvládnutí zkušebních témat při hodnocení nabytých znalostí, ale může představovat i vhodný materiál, jako základ pro udržování znalostí v praktické laboratorní činnosti.