V originále
Studie s využitím filozofické interpretace literárních textů dle Petříčka analyzuje románové texty dvou autorů – Murakamiho a Houellebecqa – s ohledem na identifikaci prvků krize modernity. Studie pojmenovává jednotlivá témata, která je třeba novým způsobem v procesu edukace pojmout s ohledem na Latourovu tezi, že společnost, v níž žijeme, je moderní nikoli autenticky, ale pouze vnějškově. Jednotlivé aspekty krize modernity jsou analyzovány v rámci filozofie edukace. Tímto způsobem je analyzováno devět dílčích témat – magie, jídlo, pobyt, přiměřenost, tělesnost, krize jistoty, krize technizované společnosti, krize štěstí a krize spirituality. Studie ukazuje, že pokud má vzdělávání sloužit jako hermeneutická výbava pro život ve světě, je třeba některé jeho přístupy nebo koncepty znovu promyslet či nově reflektovat.
In English
The study analyses through Petříček‘s philosophical interpretation of literary texts the novel texts of two authors – Murakami and Houellebecq – to identify the elements of the crisis of modernity. The study names the individual themes that need to be conceived in a new way in educating about Latour‘s thesis that our society is modern, not authentically, but only externally. The different aspects of the crisis of modernity are analysed within the framework of the philosophy of education. In this way, nine sub-themes are interpreted – Magic, Food, Stay, Adequacy, Corporeality, Crisis of Certainty, Crisis of Technicalized Society, Crisis of Happiness, and Crisis of Spirituality. The study shows that if education is to serve as a hermeneutic toolkit for living in the world, some of its approaches or concepts need to be rethought or re-reflected.