J 2023

Filozofie edukace jako reflexe společnosti: analýza krize modernity v románech Murakamiho a Houellebecqa

ČERNÝ, Michal

Basic information

Original name

Filozofie edukace jako reflexe společnosti: analýza krize modernity v románech Murakamiho a Houellebecqa

Name (in English)

Philosophy of education as a reflection of society: An analysis of the crisis of modernity in the novels of Murakami and Houellebecq

Authors

ČERNÝ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Pedagogická orientace, Brno, Masarykova univerzita, 2023, 1211-4669

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL

RIV identification code

RIV/00216224:14210/23:00133921

Organization unit

Faculty of Arts

DOI

http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2023-2-244

Keywords (in Czech)

filozofie výchovy; modernita; modernitní společnost; štěstí; spiritualita

Keywords in English

philosophy of education; modernity; modernity society; happiness; spirituality

Tags

Reviewed
Změněno: 3/4/2024 10:54, RNDr. Michal Černý, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Studie s využitím filozofické interpretace literárních textů dle Petříčka analyzuje románové texty dvou autorů – Murakamiho a Houellebecqa – s ohledem na identifikaci prvků krize modernity. Studie pojmenovává jednotlivá témata, která je třeba novým způsobem v procesu edukace pojmout s ohledem na Latourovu tezi, že společnost, v níž žijeme, je moderní nikoli autenticky, ale pouze vnějškově. Jednotlivé aspekty krize modernity jsou analyzovány v rámci filozofie edukace. Tímto způsobem je analyzováno devět dílčích témat – magie, jídlo, pobyt, přiměřenost, tělesnost, krize jistoty, krize technizované společnosti, krize štěstí a krize spirituality. Studie ukazuje, že pokud má vzdělávání sloužit jako hermeneutická výbava pro život ve světě, je třeba některé jeho přístupy nebo koncepty znovu promyslet či nově reflektovat.

In English

The study analyses through Petříček‘s philosophical interpretation of literary texts the novel texts of two authors – Murakami and Houellebecq – to identify the elements of the crisis of modernity. The study names the individual themes that need to be conceived in a new way in educating about Latour‘s thesis that our society is modern, not authentically, but only externally. The different aspects of the crisis of modernity are analysed within the framework of the philosophy of education. In this way, nine sub-themes are interpreted – Magic, Food, Stay, Adequacy, Corporeality, Crisis of Certainty, Crisis of Technicalized Society, Crisis of Happiness, and Crisis of Spirituality. The study shows that if education is to serve as a hermeneutic toolkit for living in the world, some of its approaches or concepts need to be rethought or re-reflected.
Displayed: 7/11/2024 03:37