V originále
Je známou skutečností, že produkce a recepce realizovaného architektonického díla úzce souvisí s rozličnými médii, jejichž prostřednictvím je na jedné straně představováno a uskutečňováno zamýšlené dílo, a naopak na straně druhé je již hotové dílo opět skrze jinak odlišná média hodnoceno a interpretováno. Vztah architektovy „mentální práce“ k oněm prvně zmíněným médiím při realizaci stavby je zcela přirozeně oboustranný. Architekt je totiž při projektování nejen závislý na používaných médiích, ale také sama média mají svou různou povahu podle toho, v jaké tvůrčí etapě jsou architektem užívána. Jedno z nejdokonalejších alegorických zpodobení oné architektovy „mentální práce“ nalezneme v knize Idea dell’architettura universale, kterou vydal benátský architekt Vincenzo Scamozzi.
In English
It is a well-known fact that the production and reception of a realized architectural work is closely related to various media, through which, on the one hand, the intended work is presented and realized, and on the other hand, the finished work is evaluated and interpreted again through otherwise different media. The relationship between the architect's "mental work" and the first-mentioned media during construction is naturally two-sided. When designing, the architect is not only dependent on the media used, but also the media themselves have a different nature depending on the creative stage in which they are used by the architect. One of the most perfect allegorical depictions of the architect's "mental work" can be found in the book Idea dell'architettura universale, which was published by the Venetian architect Vincenzo Scamozzi.