C 2023

„Kreslené“ a „modelové“ projektování v dějinách architektury

KROUPA, Jiří

Basic information

Original name

„Kreslené“ a „modelové“ projektování v dějinách architektury

Name (in English)

Planning through drawing and models in the history of architecture

Authors

KROUPA, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

První. Brno, Od myšlenky k architektuře. p. 33-50, 18 pp. 2023

Publisher

Books and Pipes - Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60400 6.4 Arts

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/23:00133931

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-280-0290-9

Keywords (in Czech)

Kresba; model; architektonické plánování

Keywords in English

Deawing; model; architectural planning

Tags

Reviewed
Změněno: 5/4/2024 17:14, prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc.

Abstract

V originále

Vincenzo Scamozzi ve svém architektonickém pojednání z roku 1615 rozlišoval mezi (a) vyjádřením architektovy invence a nápadu kresbou, (b) sdělením architektonické formy prostřednictvím modelu a (c) interakcí mezi tvůrcem, klientem a veřejností prostřednictvím jazykového vyjadřování. Dvourozměrné kresby a trojrozměrné modely jsou stále dodnes nejdůležitějšími médii, které zprostředkovávají architektovu invenci vedoucí k realizaci stavby. Příspěvek na vybraných příkladech představuje měnící se vztah mezi těmito dvěma médii především v raném novověku. Zvažuje možnosti jejich využití k pochopení mentální práce architekta v závislosti na tom, jak ten přistupoval k prezentaci svého projektu.

In English

In his 1615 architectural treatise Vincenzo Scamozzi distinguished between (a) the expression of the architect´s invention and idea through drawing, (b) the communication of architectural form through a model, and (c) the interaction between the creator, the client and the public through linguistic expression. The two-dimensional drawings and the three-dimensional models are still the most important media that convey the architect´s invention, leading to the building´s realization. The paper uses selected examples to present the changing relationship between these two media primarily in the early modern period. It considers the possibilities of using them to understand the mental work of the architect, depending on how he approached the presentation of his invention.

Links

MUNI/A/1467/2022, interní kód MU
Name: Od myšlenky k produkci architektonického díla
Investor: Masaryk University, From the Idea to the Production of an Architectural Work