Detailed Information on Publication Record
2023
„Kreslené“ a „modelové“ projektování v dějinách architektury
KROUPA, JiříBasic information
Original name
„Kreslené“ a „modelové“ projektování v dějinách architektury
Name (in English)
Planning through drawing and models in the history of architecture
Authors
KROUPA, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
První. Brno, Od myšlenky k architektuře. p. 33-50, 18 pp. 2023
Publisher
Books and Pipes - Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
60400 6.4 Arts
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14210/23:00133931
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-280-0290-9
Keywords (in Czech)
Kresba; model; architektonické plánování
Keywords in English
Deawing; model; architectural planning
Tags
Reviewed
Změněno: 5/4/2024 17:14, prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc.
V originále
Vincenzo Scamozzi ve svém architektonickém pojednání z roku 1615 rozlišoval mezi (a) vyjádřením architektovy invence a nápadu kresbou, (b) sdělením architektonické formy prostřednictvím modelu a (c) interakcí mezi tvůrcem, klientem a veřejností prostřednictvím jazykového vyjadřování. Dvourozměrné kresby a trojrozměrné modely jsou stále dodnes nejdůležitějšími médii, které zprostředkovávají architektovu invenci vedoucí k realizaci stavby. Příspěvek na vybraných příkladech představuje měnící se vztah mezi těmito dvěma médii především v raném novověku. Zvažuje možnosti jejich využití k pochopení mentální práce architekta v závislosti na tom, jak ten přistupoval k prezentaci svého projektu.
In English
In his 1615 architectural treatise Vincenzo Scamozzi distinguished between (a) the expression of the architect´s invention and idea through drawing, (b) the communication of architectural form through a model, and (c) the interaction between the creator, the client and the public through linguistic expression. The two-dimensional drawings and the three-dimensional models are still the most important media that convey the architect´s invention, leading to the building´s realization. The paper uses selected examples to present the changing relationship between these two media primarily in the early modern period. It considers the possibilities of using them to understand the mental work of the architect, depending on how he approached the presentation of his invention.
Links
MUNI/A/1467/2022, interní kód MU |
|