KROUPA, Jiří. „Kreslené“ a „modelové“ projektování v dějinách architektury (Planning through drawing and models in the history of architecture). In Tereza Horáková, Veronika Řezníčková (edd.). Od myšlenky k architektuře. První. Brno: Books and Pipes - Masarykova univerzita, 2023, p. 33-50. ISBN 978-80-280-0290-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name „Kreslené“ a „modelové“ projektování v dějinách architektury
Name (in English) Planning through drawing and models in the history of architecture
Authors KROUPA, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition První. Brno, Od myšlenky k architektuře. p. 33-50, 18 pp. 2023.
Publisher Books and Pipes - Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60400 6.4 Arts
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/23:00133931
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-280-0290-9
Keywords (in Czech) Kresba; model; architektonické plánování
Keywords in English Deawing; model; architectural planning
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc., učo 1868. Changed: 5/4/2024 17:14.
Abstract
Vincenzo Scamozzi ve svém architektonickém pojednání z roku 1615 rozlišoval mezi (a) vyjádřením architektovy invence a nápadu kresbou, (b) sdělením architektonické formy prostřednictvím modelu a (c) interakcí mezi tvůrcem, klientem a veřejností prostřednictvím jazykového vyjadřování. Dvourozměrné kresby a trojrozměrné modely jsou stále dodnes nejdůležitějšími médii, které zprostředkovávají architektovu invenci vedoucí k realizaci stavby. Příspěvek na vybraných příkladech představuje měnící se vztah mezi těmito dvěma médii především v raném novověku. Zvažuje možnosti jejich využití k pochopení mentální práce architekta v závislosti na tom, jak ten přistupoval k prezentaci svého projektu.
Abstract (in English)
In his 1615 architectural treatise Vincenzo Scamozzi distinguished between (a) the expression of the architect´s invention and idea through drawing, (b) the communication of architectural form through a model, and (c) the interaction between the creator, the client and the public through linguistic expression. The two-dimensional drawings and the three-dimensional models are still the most important media that convey the architect´s invention, leading to the building´s realization. The paper uses selected examples to present the changing relationship between these two media primarily in the early modern period. It considers the possibilities of using them to understand the mental work of the architect, depending on how he approached the presentation of his invention.
Links
MUNI/A/1467/2022, interní kód MUName: Od myšlenky k produkci architektonického díla
Investor: Masaryk University, From the Idea to the Production of an Architectural Work
PrintDisplayed: 6/5/2024 04:43