URBÁNIKOVÁ, Marína. Sexismus v médiích (Sexism in media). In On-line sexismus jako překážka dosahování genderové rovnosti. Dostojí Česká republika evropským standardům? Praha: Úřad vlády České republiky, 2022, p. 45-74.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Sexismus v médiích
Name (in English) Sexism in media
Authors URBÁNIKOVÁ, Marína.
Edition Praha, On-line sexismus jako překážka dosahování genderové rovnosti. Dostojí Česká republika evropským standardům? p. 45-74, 30 pp. 2022.
Publisher Úřad vlády České republiky
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50800 5.8 Media and communications
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English sexism; media; female journalists; media representation; gender; vertical gender segregation; horizontal gender segregation
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Changed: 26/4/2024 13:30.
Abstract
Cílem této kapitoly je shrnout, jak se projevuje sexismus v médiích a jak je tato oblast v České republice regulována, a na tomto základě formulovat doporučení, která by mohla pomoci situaci zlepšit. Kapitola shrnuje poznatky o uplatnění žen-novinářek v mediálních organizacích a o zobrazování žen v mediálních obsazích, hodnotí českou právní úpravu týkající se médií, genderu a sexismu i samoregulaci médií v této oblasti, popisuje některé příklady dobré praxe ze zahraničí i z ČR a v závěru pak formuluje návrhy na řešení.
Abstract (in English)
The aim of the chapter is to summarise how sexism is manifested in the media and how this area is regulated in the Czech Republic, and on this basis to formulate recommendations that could help improve the situation. The chapter summarises the findings on the position of female journalists in media organisations and the portrayal of women in media content, assesses Czech legislation on media, gender and sexism and media self-regulation in this area, describes some examples of good practice from abroad and the Czech Republic and concludes with suggestions for solutions.
PrintDisplayed: 1/9/2024 00:43