B 2023

Král monster! Filmy s Godzillou v letech 1954 až 1965

KRÁTKÝ, Daniel

Basic information

Original name

Král monster! Filmy s Godzillou v letech 1954 až 1965

Name (in English)

King of the Monsters! Films with Godzilla from 1954 to 1965

Authors

KRÁTKÝ, Daniel

Edition

1. vyd. Brno, 139 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, číslo svazku 528, 2023

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Type of outcome

Odborná kniha

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

ISBN

978-80-280-0296-1

Keywords (in Czech)

Godzilla, poetika fikce, naratologie, filmová historie, japonský film

Keywords in English

Godzilla, poetics of fiction, narratology, film history, japanese cinema

Tags

Změněno: 16/4/2024 11:58, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Abstract

V originále

Tato kniha vstupuje do ustaveného pole filmové historie s formální analýzou prvních šesti filmů s Godzillou, jež produkovalo studio Toho v letech 1954 až 1965. Skrze nástroje poetiky fikce odpovídá na otázku, jak mohla tato kaiju série být pro diváky stále lákavá. Hlavní argument knihy pak spočívá v dialektickém vztahu mezi narativní a stylistickou kontinuitou a diskontinuitou. Určité aspekty zůstávaly nezměněny, jiné se transformovaly či variovaly. Lákavost série tak nevzešla pouze z rvaček velkých monster, ale rovněž z kulturní asimilace populárních žánrů, zahraničních vlivů, témat a narativních vzorců.

In English

This book enters an established area in film studies with a formal analysis of the first six Godzilla films produced by Toho Studios in the years 1954–1965. Through the analytical tools of poetics of fiction, this book uncovers how the kaiju series stayed attractive for its viewers throughout the examined years. The main argument lies in a dialectical relationship between narrative and stylistic continuity and discontinuity. Certain aspects of the series stayed in place, others would undergo transformations and variations. The main appeal did not come simply from the fist-fighting monsters but cultural assimilation of popular genres, foreign influences, topics and narrative patterns.