Detailed Information on Publication Record
2023
Král monster! Filmy s Godzillou v letech 1954 až 1965
KRÁTKÝ, DanielBasic information
Original name
Král monster! Filmy s Godzillou v letech 1954 až 1965
Name (in English)
King of the Monsters! Films with Godzilla from 1954 to 1965
Authors
KRÁTKÝ, Daniel
Edition
1. vyd. Brno, 139 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, číslo svazku 528, 2023
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome
Odborná kniha
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
ISBN
978-80-280-0296-1
Keywords (in Czech)
Godzilla, poetika fikce, naratologie, filmová historie, japonský film
Keywords in English
Godzilla, poetics of fiction, narratology, film history, japanese cinema
Tags
Změněno: 16/4/2024 11:58, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá
V originále
Tato kniha vstupuje do ustaveného pole filmové historie s formální analýzou prvních šesti filmů s Godzillou, jež produkovalo studio Toho v letech 1954 až 1965. Skrze nástroje poetiky fikce odpovídá na otázku, jak mohla tato kaiju série být pro diváky stále lákavá. Hlavní argument knihy pak spočívá v dialektickém vztahu mezi narativní a stylistickou kontinuitou a diskontinuitou. Určité aspekty zůstávaly nezměněny, jiné se transformovaly či variovaly. Lákavost série tak nevzešla pouze z rvaček velkých monster, ale rovněž z kulturní asimilace populárních žánrů, zahraničních vlivů, témat a narativních vzorců.
In English
This book enters an established area in film studies with a formal analysis of the first six Godzilla films produced by Toho Studios in the years 1954–1965. Through the analytical tools of poetics of fiction, this book uncovers how the kaiju series stayed attractive for its viewers throughout the examined years. The main argument lies in a dialectical relationship between narrative and stylistic continuity and discontinuity. Certain aspects of the series stayed in place, others would undergo transformations and variations. The main appeal did not come simply from the fist-fighting monsters but cultural assimilation of popular genres, foreign influences, topics and narrative patterns.