KRÁTKÝ, Daniel. Král monster! Filmy s Godzillou v letech 1954 až 1965 (King of the Monsters! Films with Godzilla from 1954 to 1965). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2023, 139 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, číslo svazku 528. ISBN 978-80-280-0296-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Král monster! Filmy s Godzillou v letech 1954 až 1965
Name (in English) King of the Monsters! Films with Godzilla from 1954 to 1965
Authors KRÁTKÝ, Daniel.
Edition 1. vyd. Brno, 139 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, číslo svazku 528, 2023.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome Book on a specialized topic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
ISBN 978-80-280-0296-1
Keywords (in Czech) Godzilla, poetika fikce, naratologie, filmová historie, japonský film
Keywords in English Godzilla, poetics of fiction, narratology, film history, japanese cinema
Tags Munipress
Changed by Changed by: Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá, učo 13047. Changed: 16/4/2024 11:58.
Abstract
Tato kniha vstupuje do ustaveného pole filmové historie s formální analýzou prvních šesti filmů s Godzillou, jež produkovalo studio Toho v letech 1954 až 1965. Skrze nástroje poetiky fikce odpovídá na otázku, jak mohla tato kaiju série být pro diváky stále lákavá. Hlavní argument knihy pak spočívá v dialektickém vztahu mezi narativní a stylistickou kontinuitou a diskontinuitou. Určité aspekty zůstávaly nezměněny, jiné se transformovaly či variovaly. Lákavost série tak nevzešla pouze z rvaček velkých monster, ale rovněž z kulturní asimilace populárních žánrů, zahraničních vlivů, témat a narativních vzorců.
Abstract (in English)
This book enters an established area in film studies with a formal analysis of the first six Godzilla films produced by Toho Studios in the years 1954–1965. Through the analytical tools of poetics of fiction, this book uncovers how the kaiju series stayed attractive for its viewers throughout the examined years. The main argument lies in a dialectical relationship between narrative and stylistic continuity and discontinuity. Certain aspects of the series stayed in place, others would undergo transformations and variations. The main appeal did not come simply from the fist-fighting monsters but cultural assimilation of popular genres, foreign influences, topics and narrative patterns.
PrintDisplayed: 26/6/2024 14:29